شهرسازان نوین (NGO)

ارائه دهنده خدمات نوین: جغرافیا، شهرسازی، عمران، معماری، نقشه برداری

شهرسازان نوین (NGO)

پویا عاشوری
شهرسازان نوین (NGO) ارائه دهنده خدمات نوین: جغرافیا، شهرسازی، عمران، معماری، نقشه برداری

نهادهای مورد نیاز برای توسعه پایدار شهری

💢نهادهاي مورد نياز براي توسعه پايدار شهري

♨️يک مديريت خوب به نهادهايي براي آشکار سازي و متعادل کردن منابع پراکنده و نيز تعهد به انجام اقدامات لازم در جهت رفاه اجتماعي نياز دارد . براي تضمين اين وظايف در بين موضوعات متعدد شهري نهادهاي زير مهم هستند .

الف ) يک ساختار تقسيم مسئووليت و هماهنگي که جامعه، دولت محلي و سطوح ملي و ولايتي دولت را مرتبط کند و ارگان هايي مناسب براي شناسايي مشکلات در سطوح مختلف داشته باشد .

ب) چوكاتي براي مشارکت گسترده و تفکر استراتژيك که به درک مشترک و اجماع نظر و بهبود ارزش يابي کمک نمايد

ج) شبکه‌هاي مورد نياز براي ارتباطات و ظرفيت سازي در ميان گروه‌هاي ذي نفع و متخصص . اما چه عاملي باعث مي‌شود تا چنين نهادهايي بوجود آيند و توسعه يابند؟

بيشتر تغييرات مهم از طريق بحرانهاي ناگهاني اتفاق مي‌افتد. و جهاني شدن فرصت‌هاي جديدي را از طريق به ارمغان آوردن دانش جديد و ايجاد تفکرات جديد براي شناخت چالش‌هاي جدي ايجاد کرده است. بيشتر مباحث توسعه پايدار نواحي شهري فراتر از مسائل مربوط به حومه شهر هستند و به سازوکارهاي رسمي دائم، اقدام جمعي از طريق دولت محلي کارآمد نياز دارد که با جامعه همکاري کند. اين امر زماني شروع ميشود که تضاد منافع گروه‌هاي ذي‌نفع بزرگتر و قدرتمندتر داد و گرفت‌هاي بين اين دولت‌ها و اين که چه کساني خدمات را دريافت کنند رخ دهد.
بنابر اين انجام اصلاحات به منظور شفاف ساختن دولت‌هاي محلي و سازمان وابسته آنها در مقابل تمام نمايندگان هستۀ اصلي بر اساس بهبود توسعه پايدار در شهر است .

♨️برنامه اصلاحات شامل موارد زير است :

1-سرعت بخشيدن به فرايند مردم سالاري در شهر

2-محرک‌ها و اقدامات مناسب براي مديريت مالي مطمئن

3-ارتقا مهارت‌ها و تخصص کارکنان دولت

4- نظارت و ارزيابي بر اساس محک زني



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ | 23:39 | نویسنده : پویا عاشوری |

مدیریت شهری_مفهوم شناسی

🕊مدیریت شهری _ مفهوم شناسی

📔 عبارت است از اداره امور شهری به منشور رشد پایدار مناطق شهری در سطح محلی (با در نظر داشتن و تابعیت از اهداف سیاست های ملی ، اقتصادی و اجتماعی کشور)
مدیریت شهری فرآیندی است که یک مدیر شهر با توجه به امکانات و قابلیت ها و محدودیت ها و توانایی هایی که در اختیار دارد سعی می کند در مدت زمانی که مسئول اداره شهر است با تجهیز امکانات و منابع به اداره شهر ها بپردازد.

📔امروزه شاهد تغيیرات در سطح کشورها ، تولیدات کارخانه ها ، تنوع و تغيیرات در اتومبیل ها ، فروشگاهای غذای و غیره می باشیم که ممکن است حتی در بعضی مواقع این تغيیرات نادرست باشد
وقتی که این تغيیرات را ریشه یابی می کنیم متوجه می شویم مدیریت در بروز تغیيرات جامعه نقش مهمی را ایفا می کند با وجود مدیر در هر سازمانی و اداره برای پیشبرد اهداف آن سازمان لازم و ضروری به نظر می رسد ، به طوری که هم اکنون با اصطلاحاتی چون ، مدیریت سواحل ، مدیریت جنگلها و غیره برخورد می کنیم.

📔در تعریف دیگر مدیریت شهری می توان اینگونه بیان کرد که مدیریت شهری به عنوان چهارچوب سازمانی ( اداره ) و توسعه شهر ، به سیاستها ، برنامه ها ، طرح ها و عملیاتی مربوط می شود که هدفشان اطمینان از انطباق رشد جمعیت شهر با دسترسی به زیربناها و مسکن و اشتغال است .
کارآیی مدیریت شهری بستگی مشخص به عوامل زمینه ایی مانند ثبات سیاسی ، انسجام اجتماعی و رونق اقتصادی و نیز عوامل دیگر مانند مهارت ها و انگیز های سیاست مداران و کارگزاران شهری دارد پیشتر راه موفقیت در نظام و مدیریت شهری را چنین می توان برشمرد :

1- افراد- داشتن کارکنان حرفه ای

2- ابزار – داشتن پایه شناور درآمدی و مجوز وضع مالیاتی

3- محیط – داشتن محدوده قانونی جامعه ای که منابع طبیعی مورد نیاز را در بر گیرد و واقع منطقه شهر را شامل شود.

4- اداری- واگذاری مستقل مسئولیت های وسیع درون محدوده قانونی
بدین سان مدیریت شهری در خدمت شهروندان و اداره شهر است و همچون بازوی اجرائی آن بشمار می آید – مدیریت شهری به کلی به عنوان الگوی برای مدیریت و توسعه سکونتگاههای شهری اعم از شهرهای کوچک و بزرگ مطرح می شود که هدف آن ایجاد هماهنگی برای رسیدن به اهدافی که در برنامه ریزی شهری مشخص شده اند می باشد.



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ | 23:38 | نویسنده : پویا عاشوری |

رسیدگی، کنترل شهری

🌾رسیدگی، کنترل شهری

🍃گذر از دنیای سنتی به مدرن و حرکت به سمت عصر پسامدرن که با رشد و توسعه روزافزون شهرها همراه شده است نیاز به تفویض اختیارات و جلب مشارکت شهروندان در اداره امور شهر بیش از پیش احساس می شود و اداره کلانشهرها عملا بدون جلب مشارکت مردم امکان پذیر نمی باشد. در این عصر اگر مدیران شهری نتوانند با جلب مشارکت مردمی و واگذاری امور به خوبی به اداره شهرها پرداخته و آنها را مدیریت کنند و شهروندان نیز از فرصت ها غافل شوند شهرها با مشکلات و معضلات غیرقابل کنترلی همچون افزایش نرخ بیکاری و به تبع آن با مشکلات ناشی از آن همچون افزایش ارتکاب جرم، افزایش خشونت، افزایش آمار معتادین و سایر معضلات اجتماعی اقتصادی و سیاسی و ... مواجه می شوند و گسترش این معضلات ممکن است شهرها را به مرحله مرگ نیز سوق دهد.
🍃یکی از راهکارهای اداره شهرها در عصر کنونی، گسترش اندیشه محله گرایی و سازمان‌های محلی است. محله گرایی می‌کوشد نوعی نظم اجتماعی برقرار سازد تا در سایه آن مناسبات اجتماعی تنظیم گردیده و امنیت اجتماعی، تفاهم و مشارکت مدنی تحقق یابد. به علاوه مشارکت مدنی در سطح محله می‌تواند موجب وفاق اجتماعی گردیده، از بار مسئولیت و تصدی گری دولت نیز بکاهد. از آنجا که مشارکت مدنی در ایران با شکل گیری شوراهای اسلامی نمود عینی‌تری پیدا کرد و به تدریج به عنوان یک حق در جامعه مطرح گردید، تشکل‌ها، انجمن‌های محلی و شورایاری‌های محلات، حلقه ارتباطی میان مدیریت محلی و شهروندان هستند که در واقع به تمرین مشارکت مدنی در سطح محلی می‌پردازند.
🍃اهمیت هویت اجتماعی و مزایای گروه کوچک در کلان شهرها، موجبات توجه به بازسازی زندگی اجتماعی مبتنی بر هویت محله ای را فراهم ساخته است. زندگی محله ای دوباره زنده می شود تا در مقابل نیروهای مخرب بیرونی و ناکارآمدی دولت های کشورهای در حال توسعه در تامین خدمات شهری و اجتماعی، امکانات زیست، سکونت و اشتغال را برای افراد فراهم آورد و با توجه به این که محلات مردمی ترین نهادی هستند که موضوع مشارکت اجتماعی را در پایین ترین سطح نظام مدیریت شهری محقق کرده اند و امکان اعمال نظر شهروندان در اداره امور شهر را موجب می شوند تا مراحل سیاستگذاری اداره امور شهر با نظر جمعی صورت گرفته و راه حل نهایی نیز از پذیرش بیشتری در سطح محلات برخودار شود و در صورت بها دادن به محلات که یک بازوی قدرتمند برای کلانشهرها خواهند بود و قطع به یقین این بازوی مهم در کمک به شوراهای اسلامی شهر و کمک به شهرداری ها نقش موثری خواهند داشت، به همین منظور لازم است تا با توانمند ساختن آن ها بسترهای مناسب برای تحقق بخشیدن به مشارکت مردمی و توسعه پایدار فراهم گردد.



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ | 23:37 | نویسنده : پویا عاشوری |

نقش مدیریت شهری در توسعه فرهنگ شهر نشینی

🛎نقش مدیریت شهری در توسعه فرهنگ شهر نشینی

📜در روزگار ما، شهرها به ویژه شهرهای بزرگ به کانون‌های ازدحام و تراکم حداکثر فضای کالبدی و جمعیت شهره‌اند. این تراکم فزاینده پیامدهایی اجتناب ناپذیر دارد. هرچند در این مختصر نمی‌توان به پیامدهای اقتصادی، سیاسی اجتماعی و فرهنگی تراکم در محیط‌های شهری پرداخت، ولی قدر مسلم همه واقفند که موجود انسانی در فضای زندگی شهری دچار معضلات عدیده ای است، از جمله این مسایل و چالش‌ها عبارتند از: آلودگی هوا، آلودگی صوتی، جرم و بزهکاری و انواع کج‌روی های اجتماعی، علاوه بر این زندگی شهری به لحاظ اقتصادی با دشواری‌هایی از قبیل گرانی مسکن و معیشت بیکاری و تورم و چندین نوع مسئله و موانع دیگر مواجه است. حال پرسش این است که در میان انبوه مسایل، چه ساز و کاری برای کاهش پیامدهای پیش گفته قابل تصور است؟ نقش فرهنگ و هنر در ارتقای کیفیت زندگی شهری در این راستا معنا می‌شود. در یک کلام فرهنگ و هنر هر یک و یا توأمان نقش تعدیل کننده دارند. فرهنگ ما را در درک زندگی شهری، روش غلبه بر معضلات و چگونگی پیوند با همنوعان (همه شهروندان) و نحوه ارتباط با محیط شهری یاری می‌دهد و هنر نیز، به ویژه نقش تلطیف کننده دارد. ما انسان‌ها از طبیعت دور افتاده ايم و در شهر و در نوعی <غربت> زندگی می كنيم، در این شرایط هنر به یاری‌مان می‌آید و روان ما را به فراسوی شهر و به پرورشگاه واقعی‌مان، طبیعت نزدیک‌تر می‌کند در زندگی شهری مدرن با همه تنگناها و چشم اندازهای خوب و بد آن، فرهنگ به ما قدرت تفاهم و تعامل سازنده می‌دهد و هنر به ما یادآوری می‌کند که چگونه باید دوست داشته باشیم و با قدرت تخیل، تصور و تصویر زیبایی‌ها را تولید و باز تولید کنیم.

📔مدیریت فرهنگی شهری :
رشد و توسعه فرهنگی هر جامعه، مدیون مدیریت مدبرانه و مقتدرانه‌ای است که بتواند با اعمال مدیریت فرهنگی، جامعه را از مرحله‌ای محدود و نامناسب، که فضای تنفس فرهنگی را تنگ کرده عبور دهد و افراد آن جامعه را به بالندگی و توسعه برساند. اگر چنین مدیریتی در جامعه وجود نداشته باشد یا مردم با مدیران ضعیف، کم‌هوش ناآگاه و بی‌تدبیر روبه‌رو باشند طبعا نباید انتظار شکوفایی فرهنگ و مقولات فرهنگی داشت.

📔اصلاح فرهنگ شهری:
برنامه‌ریزی شهرها نیازمند ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در حوزه فرهنگی و اجتماعی است؛ یعنی شهرداری‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت مسکن و شهرسازی، صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی، سازمان تربیت بدنی و برخی دیگر از دستگاه‌ها که هر کدام به گونه‌ای دارای تجربیاتی در برنامه‌های فرهنگی اجتماعی و تفریحی هستند.

📔نتیجه گیری:
ضرورت رویکرد انسان‌شناسانه و فرهنگی به شهر و نهادینه کردن این رویکرد از طریق توسعه برنامه‌های فرهنگی و علمی برای شناخت و درک‌ سازوکارهای اجتماعی فرهنگی، یافتن پدیده‌های بیماری‌زا و تلاش برای یافتن راه حل‌های نزدیک و درونی برای از میان بردن این مشکلات راهی است که باید برای رسیدن به فرهنگ شهری طی کرد.



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ | 23:35 | نویسنده : پویا عاشوری |

اصول شخصیتی برای افزایش بهره‌وری در میحط کار

📍اصول شخصیتی برای افزایش بهره‌وری در محیط کار

بهره‌وری در محل کار معمولاً با تعداد ایمیل‌هایی که نیرو می‌فرستد، تماس‌هایی که می‌گیرد، گزارش‌هایی که می‌نویسد و به طور کلی با میزان انجام شرح وظایف او سنجیده می‌شود. ده‌ها کتاب در ارتباط با تکنیک‌های افزایش بهره‌ور در محل کار نوشته شده اما در اینجا می‌خواهیم روی عاملی تمرکز کنیم که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و آن عامل "شخصیت" است.
هرچند شخصیت کارکنان سازمان تأثیر بالایی روی نحوه کار کردن آنها دارد، اما این مسئله به ندرت مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. ویژگی‌های شخصیتی آنقدر زیاد هستند که نمی‌توان همه آنها را نام برد اما در این یادداشت چند اصل بنیادی را بیان می‌کنیم که در بالا بردن بهره‌وری در محیط کار به شما به عنوان یک مدیر کمک بسزایی خواهند کرد.

🚩آسیب‌پذیری
انسان‌ها موجوداتی آسیب‌پذیر هستند. معمولاً افراد در محل کار سعی می‌کنند آنچه را که از نظرشان نقطه ضعف است، بپوشانند. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید تشخیص ریشه آسیب‌پذیری فرد است.
کشف کردن ریشه و نقطه آسیب‌پذیری نیرو هنری است که تنها از مدیران آگاه و حرفه‌ای بر می‌آید. چنین مدیرانی فراتر از کلمات و گفته‌های نیروی خود می‌روند و به قلب او راه پیدا می‌کنند. برای مثال ممکن است نیرو در ظاهر بسیار خوب کار کند اما مدیر حرفه‌ای او نوعی احساس ناامنی را در او کشف کند که در بلندمدت باعث کاهش بهره‌وری‌اش شده است. تشخیص این لایه پنهان از آسیب‌پذیری و تلاش در جهت رفع آن از وظایف مدیر مهم در جهت بالا بردن بهره‌وری است.

🚩آسیبِ محوری
هر کسی در زندگی‌اش به شکلی و از جایی صدمه خورده است. روانشناسان می‌گویند که ماهیت شخصیت فرد به وسیله ماهیت آسیب‌هایی که در دوران کودکی به او وارد شده، تعیین می‌شود. فرد این آسیب‌ها را در تمام سال‌های باقی مانده از زندگی‌اش با خود حمل می‌کند. وقتی این آسیب‌ها توسط یک عامل بیرونی هدف گرفته می‌شوند، منجر به آسیب‌پذیری او می‌شود.

🚩دفاع
به هر حال افراد برای مقابله با آسیب‌های محوری راهی را جهت دفاع از خود پیدا می‌کنند. برخی با عکس‌العمل‌هایی همچون خشم از خود دفاع می‌کنند و برخی دیگر با ترس درونی و پنهان کردن آن عکس‌العمل نشان می‌دهند. تشخیص مکانیزم دفاعی فرد در مقابل این آسیب‌ها از وظایف مدیر است. مدیر کاربلد می‌داند که با توجه به این ویژگی شخصیتی هر یک از نیروهایش چگونه انتظارات خود را از او مطرح کند و یا زمانی که اشتباهی از او سر زد چگونه شرایط را مدیریت کند.

🚩امنیت
تنها راه برقرار کردن یک ارتباط صادقانه و مؤثر با نیرو کمک به او برای احساس امنیت داشتن است. منظور از احساس امنیت این است که به نیروی خود اطمینان دهیم ما به عنوان مدیرش به نقاط آسیب او حمله نخواهیم کرد. اصل کلیدی در اینجا احترام است. نیروی شما رویکردتان در قبال او و موضوعات و مسائلش را به خوبی احساس می‌کند و اگر بتوانیم این احساس امنیت را در او ایجاد کنیم گام بلندی در جهت افزایش بهره‌وری نیروها و در پی آن سازمان خود برداشته‌ایم.
بنابراین برای اینکه تیم کاری و سازمان بهره‌وری داشته باشیم، باید به این دسته از ویژگی‌های شخصیتی نیروهای‌مان توجه کنیم و با توجه به این ویژگی‌ها سبک و نگرش انان تصمیم صحیح برای رسیدن به متعالی گرفته شود.



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ | 23:33 | نویسنده : پویا عاشوری |

نقش زنان در توسعه

♨️ نقش زنان در توسعه

 

♦️تاریخ‌ جهان‌ شاهد نقش‌ عظیم‌ و غیرقابل‌ انكار زنان‌ در حوادث‌ گوناگون‌ است‌. امروزه‌ كه‌ مباحث‌ توسعه‌ كشورهای‌ جهان‌ مطرح‌ است‌، نقش‌ زنان‌ در این‌ فرآیند بشدت‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است‌. برگزاری‌ جلسات‌، سمینارها و كنگره‌های‌ متعدد در خصوص‌ جایگاه‌ زنان‌ و نقش‌ آنان‌ در توسعه‌ حكایت‌ از این‌ موضوع‌ حیاتی‌ دارد.
با كمی‌ دقت‌ می‌توان‌ دریافت‌ كه‌ برگزاری‌ اینگونه‌ برنامه‌ها نشان‌ از موضوع‌ نه‌ چندان‌ خوشایند دیگری‌ نیز دارد و آن‌ این‌ است‌ كه‌ تاكنون‌ یا حداقل‌ در سده‌های‌ اخیر نقش‌ زنان‌ به‌ عنوان‌ نیمی‌ از جمعیت‌ جهان‌ در حال‌ توسعه‌، نادیده‌ گرفته‌ شده‌ كه‌ این‌ امر نشان‌ از وجود تبعیضات‌ و نابرابری‌های‌ جنسیتی‌ در زمینه‌های‌ گوناگون‌ سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌ و... دارد.
جامعه‌ انسانی‌ از عدم‌ حضور واقعی‌ زنان‌ در عرصه‌های‌ مختلف‌ لطمات‌ جبران‌ناپذیری‌ دیده‌ و بدین‌ خاطر در دو دهه‌ اخیر درصدد جبران‌ این‌ نقیصه‌ برآمده‌ است‌.
♦️برای‌ رسیدن‌ به‌ تعادل‌، برابری‌ و رفع‌ تبعیضات‌ و در نتیجه‌ توسعه‌ بهتر و كاملتر جامعه‌، نیاز به‌ آن‌ است‌ كه‌ زنان‌ بتوانند در فرآیند تصمیم‌گیری‌ در سطوح‌ مختلف‌ جامعه‌ شركت‌ كنند. متاسفانه‌ در بسیاری‌ از كشورهای‌ جهان‌ سوم‌ این‌ مساله‌ چندان‌ شایان‌ توجه‌ نیست‌ و تنها تعداد محدودی‌ از زنان‌ در پست‌های‌ مدیریتی‌ و مهم‌ تصمیم‌گیری‌ كشور قرار دارند. در ایران‌ علی‌رغم‌ آنكه‌ قانون‌ اساسی‌ كشور راه‌ را برای‌ تصدی‌ اكثر مناصب‌ تصمیم‌گیری‌ برای‌ زنان‌ باز گذاشته‌، با این‌ وجود تنها ۲/۸ درصد مشاغل‌ مدیریتی‌ در كشور به‌ زنان‌ اختصاص‌ یافته‌ است‌.
در هر حال‌ باید اذعان‌ داشت‌ كه‌ امروزه‌ توانمندسازی‌ زنان‌ و مشاركت‌ كامل‌ آنان‌ بر پایه‌ برابری‌، در همه‌ زمینه‌ها از جمله‌ در فرآیند تصمیم‌گیری‌ و مدیریت‌ جامعه‌ یكی‌ از پیش‌نیازهای‌ توسعه‌ پایدار است‌ كه‌ كشور ما سخت‌ بدان‌ نیازمند خواهد بود. در جوامعی‌ كه‌ هنوز تعادل‌ مطلوب‌ و قابل‌ قبول‌ مشاركت‌ عادلانه‌ زن‌ و مرد در فعالیت‌های‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ فراهم‌ نشده‌ و فرصت‌ منصفانه‌ بروز خلاقیت‌ و استعداد انسان‌ها برقرار نگردیده‌ و فرآیند توسعه‌ آن‌ گونه‌ كه‌ انتظار داشته‌ایم‌ موفق‌ نبوده‌، تداوم‌ و شتاب‌ توسعه‌ هنگامی‌ رخ‌ خواهد داد كه‌ زن‌ و مرد دوشادوش‌ یكدیگر مسئولیت‌ توسعه‌ را برعهده‌ بگیرند.
♦️از سوی‌ دیگر كسب‌ مشاغل‌ مدیریتی‌ توسط‌ زنان‌ علاوه‌ بر آنكه‌ زنان‌ را در مقابله‌ با تبعیضاتی‌ چون‌ معیارهای‌ استخدامی‌ نابرابر، دستمزدهای‌ نابرابر، فرصت‌های‌ آموزش‌ حرفه‌ایی‌ نابرابر، دسترسی‌ نابرابر به‌ منابع‌ تولیدی‌ و امكانات‌ نابرابر در ارتقای‌ شغلی‌ تواناتر می‌كند، سبب‌ بالارفتن‌ اعتماد به‌ نفس‌، كسب‌ یك‌ هویت‌ مستقل‌ و بهبود وضعیت‌ و رشد اجتماعی‌ آنان‌ می‌شود كه‌ كل‌ جامعه‌ از آن‌ نفع‌ خواهد برد.
علاوه‌ بر این‌ رشد دختران‌ و زنان‌ تحصیلكرده‌ دانشگاهی‌ و پیشی‌ گرفتن‌ آنان‌ از مردان‌ جامعه‌ در چند ساله‌ اخیر نمود پیدا كرده‌ است‌ كه‌ لزوم‌ بحث‌ مدیریت‌ زنان‌ و نقش‌ آنان‌ در توسعه‌ را بیش‌ از پیش‌ مطرح‌ می‌سازد.



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ | 23:32 | نویسنده : پویا عاشوری |

عدم تاب آوری و ضعف سکونتگاه های ما در مقابله با چالش ها

🔵عدم تاب_آوری و ضعف سکونتگاه های ما در مقابله با چالش ها

🔹شهرها به مثابه پدیده هایی پویا، همواره طی زمان نیازمند انطباق نرم با تغییرات به وجود آمده می باشند تا به بهترین نحو به حیات خود ادامه دهند. حال گاهی این تغییرات با شدت فراوانی (بلایای طبیعی یا انسانی) رخ داده ، حیات شهر و شهروندان را تهدید کرده و چالش ها و بحران های فراوانی پیش روی مدیریت جوامع قرار می دهند.
برای مقابله با این شوک ها و به حداقل رساندن آسیب پذیری که پایداری و حیات جوامع را تهدید می کنند، رویکردی در برنامه ریزی شهرها با نام تاب آوری (Resilince) شکل گرفت تا انعطاف پذیری نظام های شهری را برای مقابله با بحران های احتمالی ارتقا دهد.
🔹تاب آوری عبارت است از "معیاری از توانایی سیستم برای جذب تغییرات، در حالی که هنوز مقاومت قبلی را دارد.
شهرهای تاب آور شهر هایی آماده برای مقابله با فشارها، پاسخ دهی سریع به شوک ها و مقابله و انطباق با وضعیت به وجود آمده هستند تا در کوتاه ترین زمان ممکن ریکاوری گردیده و به حالت تعادل و بهینه خود بازگردند.
شاخص های "ظرفیت تغییر" و "انعطاف پذیری"، اساس مفهوم تاب آوری محسوب می شوند.
🔹صاحب نظران برای میل شهرها به سوی شهرهای تاب آور راهبردها و سیاست های خود را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، ریخت شناسی و نهادی_سیاسی ارائه کرده اند. مطمئنا شکل گیری سکونتگاه های پایدار که تاب آوری نیز یکی از مولفه های آن می باشد، مستلزم پیاده سازی مدیریت یکپارچه و هوشمند در سطح ملی می باشد، تا با برخورداری از اطلاعات به روز، نظام سکونتگاه ها در ساختاری یکپارچه و منظم به صورت هوشمند توانمند گشته تا در هنگام بروز چالش ها، به بهترین نحو مدیریت گردند.



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ | 23:30 | نویسنده : پویا عاشوری |
لطفاً از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
««« صفحه بندی مطالب »»»
<< مطالب جدیدتر         مطالب قدیمی‌تر >>


.: Website E l m e S h a h r:.