شهرسازان نوین (NGO)

ارائه دهنده خدمات نوین: جغرافیا، شهرسازی، عمران، معماری، نقشه برداری

شهرسازان نوین (NGO)

پویا عاشوری
شهرسازان نوین (NGO) ارائه دهنده خدمات نوین: جغرافیا، شهرسازی، عمران، معماری، نقشه برداری

پنج شهری که آینده پیاده مداری را نشان می دهند

✅ پنج شهری که آینده‌ پیاده مداری را نشان می‌دهند:

برنامه ریزان شهری در شهرهای عمده سراسر جهان چگونگی سفرهای ما را مورد بازاندیشی قرار داده و بسیاری بر این باورند که پیاده مداری باید دارای نقشی اساسی باشد. آمستردام، کپنهاگ، هلسینکی، زوریخ، و هامبورگ همه به سوی آینده ای حرکت می‌کنند که در آن خیابان‌ها افراد بیشتر و ماشین کمتری داشته باشند.

🔸 هلسینکی، فنلاند
 برنامه توسعه هلسینکی هدفی را برای ساکنین در نظر گرفته است که تا سال 2050 تمام سفرهای روزانه را به صورت پیاده یا با دوچرخه انجام دهند.

🔸 کپنهاگ، دانمارک
 کپنهاگ با پیش‌بینی آینده‌ی تحرک پایدار، ابتدا در دهه 1960 مکان‌هایی را منحصراً برای عابران پیاده ایجاد کرد. امروزه، این شهر به شبکه‌ی دوچرخه‌سواری خود مشهور بوده و پیاده‌روهای بسیار پراکنده‌ی آن توسط شکل‌های مختلف حمل‌ و نقل به هم پیوسته‌ هستند.

🔸زوریخ، سوئیس
 از آنجا که از اواسط دهه 1990 پیاده مداری در اولویتِ شهر زوریخ قرار داشته است، در حال حاضر 34 درصد از سفرها در این شهر به صورت پیاده یا با دوچرخه صورت می‌گیرند.

🔸هامبورگ، آلمان
 در هامبورگ، شبکه سبز، فضاهای سبز عمومی را در شهر به هم متصل ساخته و حمل‌ونقل فعال را تشویق می‌کند. هدف این شبکه سبز، نه تنها کاهش حرکت ماشین‌ها در منطقه مرکزی، بلکه نیاز به استفاده از آن‌ها بوده است، که نشان می‌دهد شهرهای بزرگ می‌توانند پیاده مدار بوده و برای مردم طراحی شوند.

🔸آمستردام، هلند
 آمستردام با قرار دادن محدودیت‌های سرعتی در بیشتر خیابان‌های شهر و طراحی فضاهای خاص بدون ماشین، به حمل‌ونقل قدرتمند پویا دست یافته است.  



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ | 1:53 | نویسنده : پویا عاشوری |

گسترش فرهنگ دوچرخه سواری با طراحی مبلمان شهری مناسب

🚴‍♂گسترش فرهنگ دوچرخه سواری با طراحی مبلمان شهری مناسب

🍃گویا امروز دوچرخه سواری و بهره بردن از دوچرخه به جای استفاده از سایر وسایل نقلیه نسبت به گذشته کمرنگ شده است این در حالی است که ضرورت به کارگیری آن بیش از پیش مشهود است؛ چرا که در حال حاضر با حجم سنگین ترافیکی و آلودگی هوا و همچنین کم تحرکی لزوم استفاده از این وسیله نقلیه حائز اهمیت است. از سوی دیگر با تحقیقاتی که به دست آمده مشخص شده کشورهایی که از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه بهره می برند، از خیلی از لحاظ مثل سلامت یا امنیت جانی زبانزد هستند. از جمله آنها میتوان به کشور چین یا دانمارک اشاره کرد. دانمارک از کشورهای پرطرفدار دوچرخه سواری است. به طوری که در پایتخت دانمارک بیش از40 درصد افراد از دوچرخه برای عبور و مرور استفاده می کنند. اما اینکه چرا دوچرخه سواری جایگاه بالایی در بعضی از کشورها از جمله دانمارک پیدا کرده است؟ 

🍃جهت رسیدن به این موفقیت راهکارهای مختلفی از جمله فرهنگ سازی، اتخاذ مالیات سنگین برای خودرو، گسترش ایستگاههای دوچرخه و ... پیاده شده است. اما امری که از دیدگاه برنامه ریزان شهری مورد توجه می باشد، موضوع محل پارک دوچرخه ها می باشد. هنگامی که فردی به پارک مراجعه می کند و یا با دوچرخه به محل کار خود می رود، مجبور است دوچرخه خود را به درخت و یا تابلوهای راهنمایی و رانندگی قفل کند. اما با ایده های ساده و خلاقانه می توان فضایی بسیار زیبا از مبلمان شهری و محل پارک دوچرخه را به وجود آورد. شاید موضوع بسیار ساده ایی باشد اما، برخی از نکات ریز و پیش پاافتاده می تواند تاثیر بسیاری در رفتار و فرهنگ دوچرخه سواری داشته باشد. هنگامی که شما برروی نیمکتی در پارک دراز کشیده اید و دوچرخه خود را با خیال راحت به نیمکت خود به شکل بسیار شیک و مطمن قفل نموده اید، خاطره ایی خوش از تفریح خواهید داشت.



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ | 1:51 | نویسنده : پویا عاشوری |

برخی از ویژگی ها و امکانات شهر هوشمند

✍برخی از ویژگی ها و امکانات شهر هوشمند

1-  ترویج استفاده از اراضی مختلط در برنامه ریزی های توسعه منطقه ایی برای مناطق فاقد برنامه که شامل طیف وسیعی از فعالیت های سازگار خواهد بود و همچنین  استفاده از اراضی به هم نزدیکتر برای استفاده کارآمدتر از زمین.

2-  ایجاد فرصت مشارکت در حوزه مسکن برای همه. 

3-  ایجاد مناطق قابل سکونت، مناطقی با تراکم کم، آلودگی پایین هوا و عدم کاهش منابع، تقویت اقتصاد محلی و ترویج تعاملات و تضمین امنیت

4-  حفظ و توسعه فضاهای باز - پارک ها، زمین های بازی ها و فضاهای تفریحی به منظور بهبود کیفیت زندگی شهروندان، کاهش اثرات گرمایشی شهرها در مناطق و به طور کلی تسهیل محیط زیست.

5-  ترویج گزینه های گوناگون حمل و نقل - توسعه حمل و نقل محور (TOD)

6-  حکمروایی خوب شهری که برای شهروندان به طور فزاینده ای به خدمات آنلاین کمک می کند تا مسئولیت پذیری و شفافیت را بخصوص با استفاده از تلفن همراه برای کاهش هزینه خدمات و ارائه خدمات بدون نیاز به رفتن به دفاتر شهرداری را ممکن می سازد.

7-  هویت بخشی به شهر - بر اساس فعالیت اقتصادی اصلی خود مانند غذاهای محلی، بهداشت، آموزش، هنر و صنایع دستی، فرهنگ، کالاهای ورزشی، مبلمان، جوراب، پارچه، لبنیات و غیره

8-  اعمال راه حل های هوشمند در زیرساخت ها و خدمات رسانی در زمینه توسعه. به عنوان مثال، ساختن مناطق مقاوم در برابر بلایای طبیعی، استفاده از منابع کمتر و ارائه خدمات ارزان تر.



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ | 1:48 | نویسنده : پویا عاشوری |

نگاهی به وضعیت معابر پیاده

⚪️نگاهی به وضعیت معابر پیادە

▫️▪️شهرهای ما از نظر شهرسازی به صورت شهر بدقواره ای در آمده اند که هیچ فرمولی بر آنان حاکم نیست. جایگاه انسان در شهر مشخص نشده است. نمی ‌توان پیاده رویی را در شهرها پیدا کرد که بتوان ۱۵دقیقه بدون وجود:
#سدمعبر #مانع #پارک_خودرو #پارک_موتورسیکلت #چاله #پله #کفسازی_مناسب

▪️▫️در آن پیاده روی کرد چرا که نگاه در شهرها از ابتدا انسان محور نبوده. زیرا نگاه در شهرها از ابتدا انسان محور نبوده و شهرسازی باتوجه به تفاوتهای جسمی افراد طراحی و اجرا نشده.
یکی از عاملین اصلی این مشکل و غلبه شهر ماشینی بر شهرسازی انسان محور شاید همین غفلت از تفاوتها باشد اما عامل دیگر حضور افراد فاقد تخصص و تجربه در راس شهرسازی و اعمال قانون به صورتی کاملا سلیقه ای بوده است.

▫️▪️قوانین از آن نظر دارای اهمیت هستند که باعث جلوگیری از به وجود آمدن هرج و مرج در جامعه و تضعیف قشری از جامعه و در نهایت حذف اکثر شهروندان از فعالیت روزانه و حضور و شرکت در عرصه های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و غیره... خواهد شد.

▪️▫️افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان باردار، کودکان و حتی نوزادان داخل کالسکه اقشاری هستند که به واسطه حرکت به سوی شهرسازی ماشینی سریعتر از بقیه شهروندان حقوق شهروندی آنها نقض و از جامعه حذف و در نهایت به افرادی کاملا منزوی و مصرف کننده تبدیل خواهند شد .

▫️▪️چرا که آموزش انسان محوری و اهمیت دادن به آن در حوزه های مرتبط با معماری و شهرسازی مورد توجه قرار نگرفته و از طرفی دیگر آموزش شهرنشینی انسان محوری و رعایت و احترام به حقوق دیگران نیز از ضعفها و یا عدم وجود آن در سیستم آموزشی جامعه ما بوده است.

 یادگار مجیدی



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ | 1:45 | نویسنده : پویا عاشوری |

زمینه ظهور رویکرد استراتژی توسعه شهری

📘زمینه ظھور رويكرد استراتژي توسعه شھري

🔹براي روي آوردن شھرھا به تغییر در نگرش خود به برنامه ريزي و ھدايت توسعه شھري، عوامل گوناگوني با شدت وضعف متفاوت دخالت دارند. برخي از اين عوامل ريشه در تغییر نگرش نسبت به شھرھا در سطح ملي و جھاني وبرخي ريشه در مشكلات شھرھا براي فراھم كردن شرايط مطلوب زيست براي ساكنان خود و پايداري شھرھا دارند.

🔹در طول چند دھه اخیر نقش شھرھا در مقیاسي فراتر از محلي مورد توجه قرار گرفت. اين تغییر نگرش از فرايندھاي جھاني شدن تأثیر پذيرفت و در نتیجه آن شھرھا به عنوان موتورھاي رشد اقتصادي در مقیاس محلي تا جھاني استراتژی توسعه شھری ـ راھبردی برای برنامه ریزی شھری پذيرفته شدند. فعالیت ھر شھر در فضاي جديد نیازمند شناخت روابط بیروني آنھا با ساير شھرھا و تأثیراتي بود كه در فضاي جديد بر تداوم حیات و رشد اقتصادي آن وارد ميشد. تغییر در نگرش به توسعه و فرايند آن براي شھرھا از ديگر عوامل مھم در پیدايش زمینه تغییر رويكرد در برنامه ريزي شھري به سمت استفاده از استراتژي توسعه شھري بود. اين تغییر نتیجه تحولات سیاسي در جوامع براي استقرار دموكراسي و مشاركت پذيري دولت ھا در اداره شھرھا است. در فضاي جديد توسعه شھري بر اساس تمايل و خواست جمعي ساكنان شھرھا ھدايت ميشود و شھروندان تعیین كننده راستاي توسعه شھر ھستند.

🔹دموكراسي شھري سبب افزايش مشاركت شھروندان درفرايندھاي برنامه ريزي و اداره شھرھا شد. رويكرد جديد استراتژي توسعه شھري نیز بر اين مبنا نقش مهمی براي شھروندان و آرمانھاي آنھا در تعیین چشم انداز شھر، برنامه ريزي و اولويت بندي اقدامات توسعه، اجرا و نظارت برفرايند اجراي استراتژي توسعه شھري قائل شد.



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ | 1:41 | نویسنده : پویا عاشوری |

نقش آب و هوا در مطالعات شهری

➕نقش آب هوا در مطالعات شهری

✔️شهر میدان عمل و محل ایفای نقشهای اساسی انسان در مقیاس فضایی بزرگ و در شکلی پیچیده است؛به گونه ای که حضور وی و تکامل ابزار دخل و تصرف او،چشم انداز طبیعی شهر را در ابعاد مختلف _سطح زمین، عمق زمین و در ارتفاع تحت تاثیر قرار داده است و بر این اساس در طرحهای شهری شناخت ویژگی های محیطی متاثر از شرایط آب هوایی حاکم اهمیت ویژه ای دارد. پس با آگاهی از خصوصیات آب هوایی می توان ساختهای فضایی و معماری شهرها را شکل مطلوب در آورد.

✔️مهمترین مؤلفه های آب هواشناسی در مطالعات عمرانی عبارتند از:بارندگی، دما،نم نسبی،جهت بادها،ساعات آفتابی، فشار متوسط هوا،میزان پوشش ابری آسمان و تبخیر که با ارائه رژیم بارندگی،تبخیر و درجه حرارت هوا، سرعت و جهت بادها و رطوبت نسبی می توان تصویری از شرایط عمومی آب هوایی منطقه به دست آورد. با برسی اطلاعات حاصل از شرایط آب هوایی،دامنه تغیرات معین شده و روابط علت و معلولی در مقیاسهای مختلف روشن می شود. سرانجام با لحاظ کردن تمامی موارد فوق کارکردهای مناسب اراضی شهری تعیین می شود.



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ | 1:39 | نویسنده : پویا عاشوری |

مطالعات حمل و نقل عمومی

📌مطالعات حمل و نقل عمومی

🍃آرتو سوریا ای ماتا مهندس شهرسازی  اهل کشور اسپانیا معتقد است کلیه مشکلات ناشی از مشکلات ترافیک است،مناسبت ترین شکل برآی شهر آن است که شهروند در کمترین مدت بتواند از خانه اش به سایر نقاط رفت و آمد کند. تقاضا برآی حمل و نقل از آنجا ناشی می شود  که اصلاح توان ارتباط بین فعالیت های گوناگون جدایی فضایی را کاهش دهد، در واقع همین ارتباط نزدیک کنترل تسهیلات حمل و نقل را به صورت یکی از نیرومند ترین ابزار ویژه جغرافیایی در اختیار برنامه ریزان قرار می دهد، تا بتوانند از آن برآی هدایت توسعه شهری استفاده کنند.

🍃 اما در هر حال گسترده ترین شکل بهره گیری در حمل و نقل اتومبیل است که در برخی از کشور ها موجب شده که حدود بیش از 20درصد مساحت شهر به خیابانها و مسیرهای ارتباطی اختصاص یابد، تمامی شیوه های ترابری اغلب با یکدیگر ارتباط دارند،حتی اگر باهم در رقابت باشند. فضا های شهری نقطه ثقل جابجآیی ها است؛ رابطه شهر با منطقه پیرامونی اش بازتابی از شرایط جغرافیایی است؛شرایطی که از وضعیت طبیعی اراضی و موقعیت تاریخی ناشی می شود. اما عوامل دیگر چون شیوه و روشهای حمل و نقل،طرح شبکه های تردد،طبیعی و شدت جریانهای موجود در شبکه می تواند تغییر یابد. در کشور ما به سیستم حمل نقل سریع مانند راه آهن،
مترو، به دلیل نبود امکانات فنی و تخصص و نیز هزینه های سنگین مطالعاتی، اجرایی،شرایط اجتماعی وسیاسی تا همین اواخر توجه نشده است بنابراین عموما از حمل و نقل همگانی بخصوص اتوبوس در برنامه ریزی شهر های بزرگ استفاده شده است.



تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ | 1:37 | نویسنده : پویا عاشوری |
لطفاً از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
««« صفحه بندی مطالب »»»
<< مطالب جدیدتر         مطالب قدیمی‌تر >>


.: Website E l m e S h a h r:.