هدف از مطالعات اقتصادی شناخت قابلبیت های بالقوه و بالفعل اقتصادی شهر، برسی میزان و نحوه اثر گذاری دگرگونگی اقتصادی بر الگو های شهری است برسی تحولات اقتصادی در شکل گیری آتی شهر نه تنها میزان و اندازه آنها، شعاع تاثیر آن نیز باید مد نظر قرار بگیرد همچنین در تعیین و محاسبه کاربریها لحاظ شود، به عبارتی دیگر هدف از انجام مطالعات اقتصادی، آگاهی از ترکیب اقتصاد،ارزیابی حیات اقتصادی و پیش بینی وضعیت آینده اقتصاد محل است. تا از این طریق بتوان رشد و توسعه منطقه را پیش بینی کرد،که بر اساس آن اشتغال، درآمد و در نهایت میزان نیاز به فضا برآی فعالیتهای مختلف مشخص می شود.
پس طبیعی است رشد اقتصادی را مترادف با نیاز بیشتر به زمین برآی صنعت، تجارت،مسکن،نوع رفت وآمد بدانیم. به دلیل تاثیر فرصتهای شغلی بر جمعیت پذیری مناطق و افزایش تقاضا های مسکونی و بحث اشتغال جایگاه خاصی در برنامه ریزی کاربری اراضی شهری دارد. چرا که به واسطه ایجاد شغل های اصلی،شغل های تبعی شکل می گیرد و هر یک آنها برای استقرار خود به اراضی معین برآی فعالیت نیاز دارند.
✔️زمانی که شهر توسعه می یابد هنگام استفاده از زمینهای شهری منطقی است که زمین برآی مصارف ویژه ای در نظر گرفته شود تا از بهره برداری های غیر منطقی از زمین های شهری جلوگیری شود؛یعنی به سبب محدود بودن زمین شهری،از طریق منطقه بندی از اتلاف زمین جلوگیری شود و فعالیت ها و خدمات شهری در جای ویژه ای قرارمی گیرد و یک نظم اکولوژیک بر محیط زیست شهری مسلط می شود. برآی مثال صنایع آلوده ساز، در مجاورت مدارس و دانشگاه ایجاد نشود، یا بخش تجاری در محدود منطقه مسکونی قرار نگیرد و بلوک های ساختمانی مرتفع چشم اندازه فضا های مسکونی دوطبقه را از بین نبرد.
✔️در همه شهر ها بویژه شهر های بزرگ،به موازات افزایش جمعیت شهری و توسعه شهر،ارزش منطقه بندی و کاربری زمین از جهت ارائه خدمات ضروری به شهروندان بیشتر شده است، در منطقه بندی درباره کیفیت توسعه شهری نیز مطالعه می شود و زمین های مورد نیاز شهر در اینده تعيين می شود. به موازات افزایش جمعیت شهر و توسعه شهری،در نحوه استفاده از زمین نیز تغییراتی حاصل می شود در این صورت در منطقه بندی باید تجدید نظری صورت گیرد. در شهر هایی که رشد سریع دارد منطقی است این تجدید نظر در کوتاه مدت،مثلا در هر پنج سال انجام شود.
نگهداری و جابجایی زباله ها از مهمترین بخش های سیستم مدیریت پسماندهای روستایی می باشند
مشکل اساسی روستاهای در مدیریت پسماند عدم تخصیص اعتبارات لازم جهت جمع آوری ، حمل و دفن زباله ها و یا تبدیل زباله ها به کمپوست و بازیافت آن می باشد، نبود بودجه لازم یکی از مسائل مهم در حمل اصولی پسماندها می باشد.
ساده ترین راه برای خلاص شدن از شر زباله ها دفن آنهاست ولی در حالی است که در برخی از روستاها حتی جایی برای دفن زباله هم در نظر گرفته نشده است و عمدتا زباله ها غیر اصولی حمل می شود و گاهی در طبیعت بدون دفن بهداشتی رها می شود.
یکی از موضوعات مهم در حفظ محیط زیست، پسماندهای روستایی است حجم زیادی از پسماندها و زباله ها ی روستایی در دشت ها و مناطق دفن می شوند. این در حالی است که این شیوه مخاطراتی برای محیط ایجاد می کند و علاوه بر آلوده کردن خاک، منابع آب را نیز آلوده خواهد، با گشت زدن در برخی از روستاها، آلودگی های زیست محیطی بیشتر ملموس می شود و در گوشه کنار مزارع و رودخانه های نیمه جاری آنها گاهی مملو از زباله هایی است که سالهاست بدون توجه به دفن اصولی رها شده وشیرابه های آنان در زمین و رودخانه ها نفوذ می کند و موجب آلودگی آب های زیرزمینی می شود.
وجود پسمانده ها در سطح شهر و تلنبار پسماندها در روستا ها علاوه بر ایجاد چهره نامناسب و زشت محیط زیست با جذب ناقلان بیماری ها مانند انواع مگس و جوندگانی همچون موش موجب تهدید سلامت اهالی روستاها می شود.
درخیلی مواقع دهیاران به دلیل نبود بودجه و یا کمبود بودجه به وظایف خود نمی توانند عمل کنند و همین امر سبب شده که آسیب های کاملا جدی به محیط زندگی وارد می کند.
خلیج فارس به دلیل شرایط اقلیمی ویژه حاکم بر آن بسیار شکننده و آسیب پذیر است و ورود کمترین آلاینده به داخل دریا اثرات مخربی بر سلامت آبزیان و موجودات آن دارد. خلیج فارس با تمام مشکلات محیطی و اقلیمی که بر آن حاکم است از تنوع زیستی بالایی برخوردار است به طوری که نسبت به دریای خزر وضع بسیار مطلوب تر و متنوع تری دارد طوری که فقط بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ گونه ماهی در این دریا زندگی می کند که از تعداد زیادی از این ماهیان بهره برداری اقتصادی می شود. علاوه بر ماهی ها ۳۰۰ تا ۴۵۰ نوع دیگر آبزیان نیز در این دریا زیست دارند که این عامل دریای خلیج فارس را از نظر تنوع زیستی جزو مناطق کم نظیر و پر تنوع معرفی کرده است.
خلیج فارس یکی از زیستگاه های مرجان دریایی است اما در چند سال اخیر به دلیل صید بی رویه از سوی غواصان و افراد سودجو و فروش آنها مورد تهدید جدی واقع شده است. ساخت اسکله های نفتی و باراندازها و به دنبال آن افزایش غلظت آب موجب نابودی و خفه شدن مرجان ها می شود به طوری که این موجودات دیگر قادر نیستند غذای خود را از آب تامین کنند. همچنین تمام مرجان های اطراف جزیره قشم بر اثر توسعه شهری و ورود فاضلاب های شهری و صنعتی دچار مرگ تدریجی شده اند و امروزه کمتر می توان آنها را مشاهده کرد.
از سوی دیگر خلیج فارس محل حمل و نقل جهانی نفت محسوب می شود و این امر موجب شده در سال های گذشته لکه های نفتی بسیاری از این نفت کش ها در آبهای خلیج فارس به جا بماند و در نهایت تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست منطقه وارد شود. علاوه بر آلاینده هایی که از طریق صنایع حاشیه سواحل وارد آب این دریا می شوند بخش اعظم آلاینده های موجود در دریای خلیج فارس از نوع نفتی است که تا کنون موجب نابودی درصد بالایی از آبزیان و ماهیان این دریا شده است.
✅فضاهای جمعی از مهم ترین عناصر ساخت فضای شهر است مکان هایی که بیشترین کنش ها و ارتباطات میان شهروندان در آن روی میدهد و بستر اصلی فعالیت های کارکردی و مراسمی شهروندان را ایجاد می نماید.
✅فضاهای جمعی نقش بسیار مهمی در جذب مردم و حضور آنها در شهرها داشته است. این حضور فرصت تعاملات و واکنش های اجتماعی را فراهم نموده و باعث بوجود آمدن خاطره جمعی مشترک و حس تعلق به فضا میگردد.
✅امروزه شهرهای ایران فافد فضاهای جمعی لازم برای تحقق و تقویت حیات مدنی است. که میتوان با طراحی مناسب مبلمان درمکان های عمومی موجب شکلگیری و تقویت این فضاها شد.
✅ نتایج:
✔️خاطره جمعی مشترک
✔️حس تعلق به فضا
✔️تقویت حیات مدنی
✔️شکلگیری تعاملات اجتماعی
✅فرایند برندسازی یک شهر یا مکان است که برندسازی جغرافیایی و برندسازی مکانی هم نامیده می شود. شهرها در سرتاسر دنیا مانند هر کالای مصرفی دیگری می توانند برای خودشان برندسازی کنند، تا به این صورت به عنوان برند شهری و مکانی قدرتمند در بازار شناخته شوند و با سایر شهرها و مکان ها رقابت کنند.
✅ امروزه بازدیدکنندگان و توریست ها به هر جایی از دنیا سفر می کنند، بنابراین برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد برای شهرها می تواند توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. شهرها در عصر حاضر با یکدیگر رقابت می کنند تا به توسعه پایدار دست یابند و برای شهروندان خود زندگی با سطح کیفی بالا (از نظر فرصت های اقتصادی و شرایط محیط زیستی خوب) فراهم کنند.
✅دلیل اهمیت برندسازی شهری چیست؟
ایده اصلی برندسازی جغرافیایی آن است که تصویری از شهرها و مکان ها در ذهن مخاطبان ایجاد کند تا شهرها را از مکانی معمول برای بازدیدکنندگان به مقاصدی تبدیل شوند که توریست ها به دنبال بازدید از آنها باشند.
🔘موضوع برندینگ قاعدتا در یک زمینه بزرگ تر و عمومی تر باید مورد توجه قرار گیرد. آنچه بدیهی به نظر می رسد، این است که با توجه به پدیده جهانی شدن شهرها و رقابت جهت جذب سرمایه های مالی و انسانی، شهرهایی با آوازه یابی و افزون شدن شهرتشان و پیدا کردن نقش های موثر و مثبت توانسته اند در این عرصه موفق تر باشند. برند خوب و پایدار شهر ممکن است سبب ارتقای کیفیت مکان، بهبود زمینه های بقای شهر و زنده ماندن آن شود. در برندینگ شهری عوامل مختلفی چون توریسم، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مردم شناسی، کیفیت و حس مکانی، توان های بالقوه، کیفیت های اولیه زندگی، آموزش و... تاثیرگذارند.
🔘برند شدن کالا، شهر یا مکان به دنبال خود، جذب سرمایه، گردشگر، اطمینان و همچنین شهره و آوازه را همراه خواهدداشت. از سویی شهرها با اتکا بر ویژگی های منحصر به فرد مکانی و فضایی خود می توانند نقش مهمی در این راستا ایفا کنند. با وارد کردن رقابت پذیری در سطح محلی آن (مکان های شهری) می توان از مزایا و فرصت های حاصل از آوازه مندی بهره برد و نه تنها سبب شهرت و اعتبار مکان شهری شد، بلکه رشد و اعتبار منطقه شهری آن را هم فراهم آورد.
از این منظر یکی از ابزارهای رقابت پذیری شهری، برندینگ شهری است که مکان های شهری را به یک مقصد مهم برای گروه های مخاطب تبدیل می کند؛ به طوری که مردم خواهان زندگی، حضور و دیدار در آن باشند. جهت برند کردن و وارد کردن آن به عرصه رقابتی به روند زیر مورد توجه قرار می گیرد:
1. داشتن هویت رقابتی
2. داشتن ایده های خوب، نوآوری و جدید
3. به کارگیری، اجرا و عمل به ایده ها
4. انتقال آن به همه.




















