▫️شهر رشت بهدلیل قرار گرفتن در استان گیلان همواره به عنوان یکی از سرسبزترین شهرهای کشور در اذهان تداعی میشود اما حقیقت این است که این شهر در حوزه فضای سبز شهری بسیار فقیر است.
▪️عدم کاشت درخت، سبزه و گل در معابر شهر رشت سبب شده است تا این شهر فضای سرسبز خود را از دست داده و به یک شهر مرده تبدیل شود که این امر با ذهنیت عموم مردم درباره یک شهر شمالی متفاوت است.
▫️عدم وجود درخت و فضای سبز در شهر رشت نه تنها سبب افزایش آلودگی هوای شهر رشت میشود بلکه سبب دلسرد شدن گردشگران برای حضور در این شهر شده و صنعت توریسم را از رونق می اندازد.
▪️محصور شدن درختان در میان آسفالتها، عدم رسیدگی کافی به معدود درختان موجود در حاشیه خیابانهای رشت و عدم چمنکاری مناسب در باغچههای حاشیه خیابان از جمله مشکلاتی است که شهر رشت از آن رنج میبرد.
منبع «تسنیم»
〽️محققینی چون ویلکینسن (1995) و گلداستون (1998) وندالیسم را یک بیماری مدرن دانسته اند که به عنوان یک معضل اجتماعی تا نیم قرن پیش مطرح نبود و براساس گزارشهای ارائه شده رفتار بزهکارانه و وندالیستی در برخی کشورها نظیر ایالات متحده، کانادا، آلمان غربی، روسیه، سوئد، انگلستان، هلند، فرانسه، آلمان و استرالیا، بسیار شایع است.
پژوهشگران معتقدند رفتارهای بزهکارانه نتیجه تعامل عوامل و شرایط متعدد و متفاوتی است و بررسی علل وندالیسم نیاز به بررسی عوامل مختلفی دارد که با یکدیگر به نحو پیچیده ای مرتبطند.
〽️به نظر میرسد تمدن ماشینی امروز که سبب تغییر زندگی ساده قدیمی و تبدیل آن به یک زندگی پرتجمل و پیچیده شده و نیز کمرنگ شدن روابط عاطفی و همدلی، تقابل سنتهای کهنه با ارزشهای نوین، شکستها و عقدههای روانی در تشدید احساسات درماندگی، سرخوردگی و ناامیدی موثر بوده و در نتیجه عصیان روزافزون انسانها به خصوص نسل جوان را برانگیخته است. از این رو وندالیسم را میتوان عکس العملی کینه توزانه به برخی از فشارها، ناملایمات و احساس ناامیدی و سرخوردگی دانست.
براساس یافته های پژوهشی اغلب وندال ها در گروه جنسی مذکر قرار دارند. به عبارت دیگر پسران بیش از دختران به وندالیسم که با نوعی خشونت همراه است روی می آورند. (کاوان ، 1971). طبق یک نظریه روان شناختی ، دختران بیش از پسران در سرکوب کردن خشم موفق اند. پسران اغلب خشم خود را با رفتار متقابل نشان می دهند. حال آنکه دختران غالباً آن را در درون خود نگهداشته و درون فکنی می نمایند. براساس تحقیقات انجام شده کودکان، نوجوانان و جوانان بین سنین 10 تا 25 سال بیش از دیگر گروههای سنی به وندالیسم روی می آورند. همچنین موارد وندالیسم در مناطق شهری به مراتب بیش از مناطق روستایی است.
〽️از طرف دیگر اکثر وندالها مجرد و از نظر تحصیلی ناموفق اند. اغلب آنها با سرخوردگیها، شکستها و ناکامیهای مختلف در زمینههای تحصیلی، حرفهای، مالی و اجتماعی و خانوادگی مواجه بوده و دارای نوعی شخصیت پرخاشگر، بی ثبات، ضداجتماعی، ناآرام، انتقام جو و در عین حال مأیوس اند. آنان اغلب متعلق به خانوادههای از هم پاشیده و دارای مناسبات و روابط خانوادگی نامطلوب هستند
🔝تفاوت خدمات حمل و نقل عمومی با روشهایی مانند تاکسی دربست، سفر اشتراکی و اتوبوس کرایه در این است که در این نوع خدمات، سفر به صورت اشتراکی توسط افرادی ناشناس بدون توافق قبلی انجام میشود.
🔝اکثر وسایل حملونقل به یک جدول زمانی بر طبق یک برنامهٔ زمانبندیشده روی آوردهاند که بتوانند بیشترین خدمات را در یکزمان مشخص ارائه دهند.
در بسیاری از نقاط دنیا، تاکسیهای اشتراکی(غیر دربست) خدمات تقاضا محور ارائه میکنند درحالیکه برخی دیگر از خدمات مبتنی بر این هستند که وسیله نقلیه قبل از حرکت پر شود. برخی اوقات در مناطق کمتقاضا و برای افرادی که نیاز به خدمات خانه به خانه دارند، از حملونقل ویژه معلولین استفاده میشود.
🔝تفاوتهای مشخصی در شبکهٔ حملونقل شهری بین آسیا، آمریکای شمالی و اروپا وجود دارد. در آسیا فعالیتهای شبکهٔ حملونقل عمدتاً توسط شرکتهای خصوصی اداره میشود که طرف قرارداد سازمانهای عمومی هستند. در آمریکای شمالی فعالیتهای شبکهٔ حملونقل عموماً توسط ادارات حملونقل شهری اداره شده و در اروپا این مسئولیت به عهدهٔ شرکتهای متعلق به دولت است.
🔝خدمات حملونقل عمومی میتوانند مبتنی بر نرخ کرایه بر اساس فاصله و بهصورت خدمتی سودآور باشند یا اینکه بودجه آن بهصورت یارانه توسط دولت تأمین شود که در این صورت نرخ کرایه برای مسافران ثابت خواهد بود. این خدمات برای افرادی که از آن استفاده میکنند کاملاً سودآور و قابل بازیابی بوده یا در صورت امکان با پرداخت یارانه بهصورت محلی یا از طرف دولت قابلکنترل باشد. البته در برخی شهرهای کوچک و بزرگ این یارانهها بهصورت کامل پرداختشده و این خدمات با هیچ هزینهای در اختیار مردم قرار میگیرد.
🔝بنا به دلایل تاریخی و اقتصادی، در سطح بینالملل تفاوتهایی در گستره و نحوه استفاده از حملونقل عمومی وجود دارد. در یکسو کشورهای قدیمیتر مایل هستند سیستمهای گسترده و متنوعی برای سرویسدهی به شهرهای متراکم و قدیمی خود داشته باشند و در سوی دیگر در کشورهای جدیدتر، بسیاری از شهرها دارای خدمات حملونقل عمومی پراکنده و غیر فراگیری هستند.
برند خود را معرفی کنید. فروش خود را افزایش دهید. کالا و خدمات خود را معرفی کنید. تبلیغات محیطی موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به ورود یک محصول به بازار می شود. با تبلیغات محیطی هدفمند در مراکز تصمیم گیری مشتریان را ترغیب می کنید تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
🔹▪️معایب تبلیغات محیطی چیست ؟
اگر در این حوزه تبلیغات محیطی می خواهید وارد شوید می بایست زیر ساخت های مناسب و کافی را داشته باشید. رسانه محیطی بقدری قدرتمند است که می تواند کسب و کار شما را متحول کند و عکس آن اگر زیر ساخت های مناسب و کافی را نداشته باشید میتواند تبدیل به یک ضد تبلیغ شود. بطول مثال شما محصولی را تبلیغ می کنید که توان تولید آن را بصورت گسترده ندارید. این فرصت برای کسب و کار شما به یک ضد تبلیغ تبدیل خواهد شد. شاید بالا بودن قیمت های ابزارهای رسانه محیطی یکی از معایب این حوزه باشد و هر شرکتی نمی تواند از این ابزارها بهره مند شود. وجود محدودیت در اجرای طرح های تبلیغاتی یکی دیگر از معایب تبلیغات محیطی می باشد.
🔹▪️اشکال مختلف ابزارهای تبلیغاتی در حوزه رسانه محیطی ؟
بیلبورد ها یکی از بهترین ابزارهای تبلیغاتی در رسانه محیطی محسوب میشوند که قدرتی غیرقابل انکار برای معرفی محصولات و خدمات شرکت ها دارند. بیلبوردها با اشکال و ایده های خاص می تواند ببننده را به تفکر در خصوص نگرش ها، اهداف و مقصود نهایی طراحان و ایده پردازان برساند و صاحبان کالا و خدمات را به مقصود نهایی و فروش بیشتر و مطلوب تر برساند. با پیشرفت بشر و فناوری های جدید هر از گاهی شاهد ورود ابزارهای جدید به تبلیغات محیطی هستیم که از جمله آنها ورود تلویزیون های غول پیکر شهری را می توان دست آورد قرن بیست یکم دانست. مکان مناسب جهت انجام تبلیغات محیطی از جمله فاکتورهای مهم و اساسی می باشد که اگر به درستی انتخاب شودتآثیر شگرفی در مخاطب ایجاد خواهد کرد و بهترین مکان ها شامل موارد زیر می باشد.
🍃توسعه پایدار به معنی تلفیق اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی برای حداکثرسازی رفاه انسان کنونی، بدون آسیب رساندن به توانایی نسلهای آینده، برای برآوردن نیازهایشان میباشد.
🍃توسعه یا انکشاف پایدار، روندی است که طی آن مردم یک کشور نیازهای خود را برآورده میسازند تا زندگی خود را ارتقا بخشند، بدون اینکه از منابعی که به نسلهای آینده تعلق دارد، مصرف کنند.
بنابراین توسعه زمانی پایدار خوانده میشود که مخرب نباشد و امکان حفظ منابع بهشمول منابع زیر زمینی، معادن، آب، خاک، منابع ژنتیکی، گیاهی و جانوری را برای آیندگان فراهم کند. در توسعه پایدار، اصل این است که منابع طبیعی بهگونهای محافظت شوند که نسلهای آینده دستکم بتوانند به اندازه نسل کنونی از آن بهرهمند شوند.
🍃بحث توسعه پایدار، بهدنبال دو تحول اساسی در سطح بینالمللی مطرح شد که یکی بحران نفتی سال ۱۹۷۳ و دیگری اعتراضهای گروه صلح سبز و طرفداران محیطزیست بر آلودگی زمین و نابودی محیطزیست در اثر توسعه صنعتی و انباشت زبالههای سمی کارخانهجات و نیز آسیبدیدگی لایه اوزون بود.
در واقع توسعه پایدار بر پایه هوشیاری انسان نسبت به خودش و نسبت به منابع طبیعی کره زمین استوار است و خواهان یک سبک زندگی پایدار برای همه انسانها است و مخالف مصرف بیش از اندازه، تلف کردن منابع و بیتوجهی به نسلهای آینده و قطع رابطه با گذشته است.
🖋میرویس نوروزی
🔹دانشمندان توجه به استفاده از منابع تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی، آبی و باد، استفاده کمتر از انرژیهای تجدیدناپذیر و آلودهکننده مثل سوختهای فوسیلی، توجه به نسلهای آینده و توجه به محیطزیست و کاهش آلودگی آن و نیز توجه به چرخههای زیستمحیطی را از اصلهای اساسی توسعه پایدار میخوانند که شماری از کشورها نیز در راستای تحقق این اصلها تلاش میکنند.
🔸با توجه با این اصول، انجنیران و شهرسازان درصدد تعریف شهرسازی پایدار شدهاند که در این راستا، تعریفهای زیادی از معماری و شهرسازی پایدار به عمل آمده که در اکثر آنها، توجه به محیطزیست شهری، ایجاد شهرهای سالم و اکولوژیک و آلودگی کمتر شهرها، اهمیت ویژهای داشته است.
در نتیجه میتوان گفت که اگر در یک شهر، به اصول پایداری و توسعه پایدار توجه شود آن شهر پایدار بوده، توسعه آن نیز پایدار خواهد بود.
🔹یکی از مواردی که در شهرسازی پایدار، بسیار مورد توجه واقع شده، مساله محیطزیست و فضای سبز شهری است. در واقع، شهری سالم خواهد بود که در آن فضاهای قابل توجهی از آن به پارکها و فضاهای سبز، اختصاص داده شود و در آن به محیطزیست، پاکیزگی هوا، اکوسیستمها و چرخههای زیستی موجودات دیگر اهمیت داده شده باشد
یکی از مصادیق وجوه غیرقانونی مورد مطالبه شهرداری ها عوارض فضای سبز یا هزینه فضای سبز و توسعه آن می باشد که شهرداری ها با عناوین مختلف هنگام صدور پروانه ساختمانی دریافت می کنند که این امر موجب افزایش قیمت تمام شده مسکن و تورم در این حوزه می گردد. دلایل غیرقانونی بودن این نوع عوارض را در سه زمینه می توان تبیین کرد:
1) مغایرت با قوانین و مقررات (مانند قانون نوسازی و عمران شهری، قانون برنامه پنجم توسعه، ماده واحده ی قانون تعيين وضعيت املاك واقع در طرحهاي دولتي و شهرداريها، ماده 30 قانون مدنی - اصل تسلیط
2) سیاست های عمومی دولت در کنترل تورم و کاهش هزینه های عوارض صدور پروانه.
3) رویه قضایی دیوان عدالت اداری.




















