۱- ملات شفته آهک : این ملات را با خاک شنی یا خاک حاصل از پی کنی و آهک مخلوط می کنند و به شکل شفته ساخته و در داخل پی می ریزند . مقدار آهک در این ملات حدود ۱۵۰ کیلوگرم آهک خمیر شده در هر مترمکعب خاک می باشد . از ملات شفته آهک در صورتی که با خاک شنی مخلوط شود و خاک این ملات از الک شماره ۱۰ عبور داده شود در دیوار چینی و سنگ کاری استفاده می کنند .
۲- ملات ماسه و آهک : از مخلوط یک متر مکعب ماسه و ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم آهک خمیر یا پودر آهک و آب تشکیل شده و به شکل ملات ماسه و آهک مصرف می شود . مصرف این ملات هم مانند ملات شفته آهک با خاک شنی است .
۳- ملات ماسه و سیمان : برای ساختن این ملات که امروزه از پر مصرفترین انواع ملات به شمار می آید ، حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم سیمان را در یک مترمکعب ماسه مخلوط نموده و به آن آب اضافه می نمایند و مورد مصرف قرار می دهند .
۴- ملات باتارد ( حرامزاده ) : این ملات از مخلوط یک مترمکعب ماسه و حدود ۱۵۰ کیلوگرم آهک خمیر و حدود ۲۰۰ کیلوگرم سیمان با آب بدست می آید . عیب این نوع ملات در این است که آهک موجود در آن با فلزات مورد استفاده در ساختمان مانند لوله های آب و غیره واکنش داده و باعث پوسیدگی و از بین رفتن آنها می شود .
۵- ملات ساروج : این ملات در ساختمان های قدیمی برای جلوگیری از رطوبت و آب بندی حوض ، آب انبارها ، خزینه حمام ها و دیگر جاهای ساختمان مورد استفاده قرار می گرفته است . مواد متشکله آن عبارت بوده از : پودر آهک ، خاکستر ، خاک رس و نوعی گیاه نی به نام لویی
نحوه ساختن دستی ملات ماسه و سیمان : ابتدا ماسه شسته را با عیار مناسب سیمان به صورت خشک مخلوط نموده و ۲ تا ۳ بار برگردان می کنند و سپس برای بار چهارم در موقع برگردان کردن با شیلنگ یا آب پاش به آن آب اضافه نموده و خوب مخلوط می کنند .
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
افلاطون: حق مشاركت سياسي و داراي حق راي اما هر شهروندي حق ورود به حاكميت را ندارد (حكمت نظري)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
ارسطو: حق مشاركت سياسي اما هر شهروندي حق ورود به طبقه حاكميت را دارد(حكمت عملي)
🔹🔹🔹🔹🔹
فارابي: همسو با افلاطون
🔹🔹🔹🔹
ابن سينا: همسو با ارسطو
🔹🔹🔹
هگل: عضوي از جامعه مدني پايبند به قانون و منافع عمومي و برخوردار از حقوق اجتماعي و سياسي
🔹🔹
گيدنز: عضو فعال و مشاركت جو در جامعه دو جهت مصالح عمومي
♡راهکارها :
نکاتی که در این بخش ارائه میگردد مسیر پیاده سازی راهبردها در قالب راهکارهای ممکن است. از این رو ابتدا به تفکیک نوع فعالیت، رده های سنی و نیز حوزه های ارتباط که می توان گفت مشترکات کلی است اشاره می شود.
☆آموزش نظام وند :
منظور از آموزش نظام وند، آموزش هایی است که عمیق، مستمر، ماندگار، با درس مشخص و ترجیها چهره به و با استفاده از استاد است. استفاده از محیط مدارس، کتب درسی و کلاس پرورشی دانش آموزان، هم چنین پروژه های محله و کلاس های آموزشی جهت کارمندان ادارات از جمله این فعالیتها می باشند.
☆آموزش فراگیر :
منظور از آموزش فراگیر آموزشهایی است که سطحی، مقطعی، فراگیر و ترجیها با تمرکز یک پیام همراه باشد. استفاده از ابزار تبلیغاتی شهری از جمله بیلبورد، سیلک، پیام کوتاه، تیزرهای تبلیغاتی و... از جمله این فعالیتها است.
☆رده های سنی :
لازم است که پیام ها و مهارتهای فرهنگ شهروندی به تفکیک در هر رده سنی مشخص شود. بدیهی است که باید دانست در چه سن چه پیام مشخصی انتقال داده شود لذا این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است :
سال ۷-۳و۱۱-۷و۱۵-۱۱و۱۹-۱۵و۱۹سال به بعد
☆حوزه های ارتباط :تقسیم حوزه های ارتباط می تواند بر اساس معیارهای مختلفی باشد لکن در این طرح این تقسیم بر اساس جغرافیای زندگی انجام شده است به این معنی که شهروندان از نظر مکانی یا در محل سکونت خود هستند، یا در محل کار و یا در مکانی بین این دو یا در حال ارتباط هستند و یا در حال گرفتن خدمات می باشند. بدیهی است مدیران شهری باید برای هر کدام از این فضاها متناسب با مکان خود برنامه آموزشی و یا تبلیغی ارائه دهند.
☆محل کار :
ادارات -کارخانجات -مراکز آموزشی -مهدها-مدارس-دانشگاهها-فرهنگسراها-مراکز هنری -اصناف
☆مکانهای ارتباطی و خدماتی :
مراکز فرهنگی از جمله مساجد و پایگاههای بسیج و مراکز فرهنگی.-مکانهای عمومی از جمله پارکها و خیابانها و وسائط نقلیه -مراکز خدماتی بیمارستان ها و ترمینالها و آرایشگاهها و ادارات و کتابخانهها.
- مشاركت مردم
- شناسايي بافت كهن و تقسيم آن به واحدهاي كوچكتر
- هماهنگي بين مديران وبرنامه ريزآن
- مشاركت بخش خصوصي در نوسازي
- تدوين راه حل هاي مختلف باتوجه به شرايط هر منطقه
- تدوين برنامه ها با توجه به پتانسيلهاي موجود و منابع مالي
- سپردن امور به افراد محلي
- شناخت مواضع مديريتي حفظ و احياي بافت قديم
- طيف گسترده سرمايه گذاريهاي بين المللي و محلي
- ملموس بودن منابع مالي لازم از طريق بخش دولتي ،تعاون و خصوصي
🔻رحیم فروتنی
☆تامین آگاهیها
☆زمینه سازی پرورش تفکر عقلانیت
☆زمینه سازی میل به خیر و خوبی
☆زمینه سازی ترک شرارت و بدیها
☆تامین نیازهای زیستی
☆تامین نیازهای اجتماعی و عاطفی
☆حفظ کرامت انسانها
☆شفاف سازی حقوق متقابل و زمینه سازی رعایت آنها
☆زمینه سازی برای گسترش حسن اخلاق اجتماعی
☆زمینه سازی برای مشارکت اجتماعی
🔹🔹 تامین آگاهی ها و مهارتها:
در زندگی شهری برای تامین آگاهی ها و مهارتهای شهروندان باید آنها را با چند اصل آشنا کرد؛
آگاهی نسبت به هویت خویش، جایگاه آدمی در عالم و رابطه اش با خداوند
آگاهی نسبت به حقوق و تکالیف شهروندی
آگاهی نسبت به فرصت ها و امکانات فراهم شده در شهر
آگاهی نسبت به مهارتها و دانش های لازم برای زندگی شهری
و برخی روشها برای انجام این اصول عبارتند از؛
برگزاری دوره های آموزشی
اطلاع رسانی و تبلیغات با یک نگرش جامع و پویا
توسعه فرهنگ تذکر فردی با تاکید بر حفظ حریم شخصی
حمایت از پژوهش و تحقیق
🔹🔹زمینه سازی پرورش تفکر و عقلانیت:
در زندگی شهری برای زمینه سازی پرورش تفکر عقلانیت در شهروندان باید آموزش مهارت تفکر آگاهی بخشیدن در مورد قوانین شهری تشریح مشکلات مدیریت شهر برای شهروندان تعامل با نخبگان مورد توجه قرار گیرد.
🔰طاهر مدبر
۱- تعیین حدود حریم و تهیه نقشه جامع شهرسازی با توجه به توسعه احتمالی شهر.
۲-تهیه مقررات برای کلیه اقدامات عمرانی از قبیل قطعه بندی وتفکیک اراضی، خیابان کشی، ایجاد باغ و ساختمان، ایجاد کارگاه و کارخانه و همچنین تهیه مقررات مربوط به حفظ بهداشت عمومی مخصوص به حریم شهر باتوجه به نقشه عمرانی شهر
حریم و نقشه جامع شهرسازی و مقررات مذکور پس از تصویب انجمن شهر و تایید وزارت کشور برای اطلاع عمومی، آگهی و به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.
تبصره۱- تغییر حدود فعلی شهرها از لحاظ اجرای مقررات قانون اصلاحات ارضی تاثیر نخواهد داشت.
تبصره ۲- عوارضی که از عقد قراردادها عاید می گردد بایستی تماما به شهرداری های محل اجرای قرارداد پرداخت گردد.
تبصره ۳- به موجب قانون نوسازی و عمران شهری نسخ شده است.
۳- به منظور حفظ بافت فرهنگی- سیاسی و اجتماعی تهران و شهرستان های کرج، ورامین، شهریار و بخش های تابعه ری و شمیرانات دولت مکلف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه نسبت به اصلاح حریم شهر، تهران، کرج، ورامین، شهریار و بخش های تابعه ری و شمیرانات بر اساس قانون تقسیمات کشوری و منطبق بر محدوده قانونی شهرستانهای مذکور اقدام نماید.هزینه های حاصل از اجرای این بند از محل درآمد موضوع تبصره ۲ این قانون تامین خواهد شد.
نقاطی که در اجرای این قانون از حریم شهرداری های مذکور جدا می شوند در صورتی که در محدوده قانونی و استحفاظی شهر دیگری قرار گیرند عوارض متعلقه کماکان توسط شهرداری مربوط دریافت خواهد شد و در غیر اینصورت توسط بخشداری مربوطه اخذ و به حساب خزانه واریز می گردد. همه ساله لااقل معادل ۸۰ درصد وجوه واریزی مذکور در بودجه سالانه کل کشور برای فعالیت های عمرانی موضوع تبصره ۳ این قانون منظور خواهد شد.
تبصره ۱- به منظور حفاظت از حریم مصوب شهرهای استان تهران، شهرداری های مربوطه مکلفند از مقررات تبصره ذیل ماده ۲ قانون نظارت بر گسترش تهران مصوب ۱۳۵۲/۵/۱۷ استفاده نمایند.
تبصره۲- به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و نحوه رسیدگی به موارد تخلف کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت مسکن و شهرسازی در استانداری ها تشکیل خواهد شد. کمیسیون حسب مورد و با توجه به طرح جامع ( چنانچه طرح جامع به تصویب نرسیده باشد بارعایت ماده ۴ آیین نامه احداث بنا در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب ۱۳۵۵) نسبت به صدور رای قلع بنا یا جریمه معادل پنجاه درصد تا هفتاد درصد قیمت روز اعیانی تکمیل شده اقدام خواهد نمود.
مراجع ذیربط موظفند برای ساختمانهایی که طبق مقررات این قانون و نظر کمیسیون برای آنها جریمه تعیین و پرداخت گردیده در صورت درخواست صاحبان آنها برابر مقررات گواهی پایان کار صادر نمایند.
تبصره ۳- شهرداری های سراسر کشور مکلفند علاوه بر اعتبارات دولتی حداقل هشتاد درصد از عوارض ودرآمدهایی را که از حریم استحفاظی شهرها کسب می نمایند با نظارت فرمانداری و بخشداری ذیربط در جهت عمران و آبادانی روستاها و شهرک های واقع در حریم خصوصا در جهت راه سازی، آموزش و پرورش، بهداشت، تامین آب آشامیدنی و کشاورزی هزینه نمایند.




















