🔺🔻 اصول و ملاحظات كالبدی
۱- مكانيابی دقيق و طراحی و برنامه ريزی بهينه برای شهرهای جديد
۲- احاطه كردن شهر با اكوسيستم هايی كه توليد كننده هـستند يـا مـی تواننـد زبالـه هـا و فاضلاب های انسانی را جذب و تجزيه كنند
۳- تشويق دانش تجربی محلی و ابتكار و خلاقيت در زمينه ساخت و ساز
۴- توزيع نظام يافته شهر ها در فضا، براساس سلسله مراتب و متناسب با ظرفيـت حمـل بستر اكولوژيك هر شهر
آمايش سرزمين
۵- در نظر گرفتن موقعيت خاص زيست محيطی شهر بـه عنـوان يـك عامـل كليـدی در برنامه ريزی توسعه
۶- طراحی ساختمان ها براساس استفاده از انرژی های پـاك و رواج اسـتفاده از آن هـا در شهر
۷- طراحی ساختمان ها براساس صرفه جويی در مصرف انرژی
۸- استفاده از سيستم يكپارچه حمل و نقل عمومی
۹- توليد مواد و مصالح ساختمانی با حداقل تخريب و آسيب رسانی به محيط
۱۰- تعيين ضوابط برنامه ريزی و طراحی شـهری بـرای كـاهش آلـودگی هـوا و صـدا و آلودگی های بصری
۱۱- برنامه ريزی و طراحی برای افزايش و كارآيی هر چه بيشتر فضاهای سودمند از نظـر بيولوژيكی
۱۲- تأمين روشنايی، آب رسانی و تأسيسات عمـومی مـشابه بـا حـداقل هزينـه از نظـر مصرف منابع طبيعی و مالی
۱۳- طراحی ساختمان ها و مجتمع های مسكونی به گونه ايكه در آن زباله و ضـايعات بـه حداقل برسد
مثلاً استفاده از سيستم بيوگاز
۱۴- توزيع فضايی متعادل امكانات و تسهيلات عمومی بين مناطق مختلف شهری
۱۵- بازيافت فضا و استفاده مجدد از فضاهای بلااستفاده و يا در حال تخريب
۱۶- تجديدنظر در ضوابط وآئين نامه های سـاختمانی بـه لحـاظ ميـزان مـصرف مـواد و مصالح ساختمانی
۱۷- توجه دقيقی به مسئله تداوم حيات ساختمانها برای چند نسل متوالی دوام پذيری
۱۸- توجه به مسئله تركيبی كاربريها و استفاده چند منظوره از فضاها
۱۹- فشرده كردن بافت شهرها برای كاهش فاصله ها و صرفه جويی در مصرف انرژی
۲۰- افزايش تراكم ، براساس مطالعات دقيق از نظـر ميـزان و تـشخيص و تعريـف نحـوه توزيع تراكم در فضای شهر
۲۱- توجه به اهميت قابل ملاحظه معابر و فضاهای پياده
۲۲- ايجاد راه های مناسب برای تردد، دوچرخه و تشويق استفاده از آن
۲۳- انجام مطالعات تفصيلی برای تعريـف و معرفـی شـاخص هـای پايـداری شـهری به عنوان ابزاری برای سنجش ميزان حركت به سـوی پايـداری در فراينـد توسـعه شهری
#بخش_دوم
🔺🔻 ملاحظات اقتصادی
۱- شناسايی و تعريف تكنولوژی ها، مواد و محصولات غير پايدار و جلوگيری از توليـد و استعمال آنها در آينده
۲- تشويق عدم تمركز صنايع
۳- تشويق صنايع كوچك شهری و خود اشتغال
۴- پيشگيری از مهاجرت های بی رويه
۵- تغيير الگوهای توليد، توزيع و مصرف مصالح
۶- تأمين رشد و توسعه اقتصادی شهر
۷- تأمين كالاهای مورد نياز در شهر حتی الامكان برای كاهش فاصله مكانی و كـاهش مصرف انرژی
۸- كاهش هزينه های سرانه خدمات شهری برای بالا بردن كارآيی اقتصادی اداره شهر
🔺🔻 ملاحظات اجتماعی و فرهنگی
۱- محور بودن انسان و نيازهای او
۲- مقابله با انفجار جمعيت شهری و كاهش نرخ رشد جمعيت تا نزديك به صفر
۳- اهميت دادن به هويت و ويژگی های خاص هر شهر و حفـظ و تقويـت ارزش هـای مثبت فرهنگ محلی
۴- كاهش فقر و كاهش اختلافات طبقاتی
۵- تغيير در رفتارها برای ايجاد تغيير در الگوهای مصرف بی رويه منابع
۶- بسيج زنان و جوانان و كودكان برای مشاركت در آمـوزش و ارتقـاء سـطح فرهنـگ زيست محيطی
۷- توزيع عادلانه و متعادل امكانات بين مناطق شهری. #بخش_اول_مطلب
آبساب: آجر تراش داده شده ای که با آجر دیگر در آب ساییده شده باشد.
آژند: ملات خمیری است که فاصله میان مصالح را پر کرده، قطعات مختلف را به هم می چسباند.(گلی باشد که بر روی خشت پهن کنند.)
آمود: آرایشی که پس از پایانکار ساختمان بر آن بیفزایند.تزئین الحاقی، نماسازی سنگی، آجری، کاشیکاری و گچ بری.
آهیانه: به معنی جمجمه- در گنبدهای دو پوسته، پوسته زیرین را می گویند.
آسمانه: سقف.
ازاره: بخشی از دیوار پایین است که معمولا برای استحکام بیشتر آمودی از سنگ و کاشی دارد.
اِسپر: دیوار جدا کننده- دیوارهایی که میان دو پایه باربر می سازند.بخشی از نمای ساختمان که در و پنجره نداشته باشد.
اشکوب: طبقه، سقف، هر مرتبه از پوشش خانه طبقه.
افراز: ارتفاع،بلندی، کرسی منبر.
انبسان: مخالفت،کنتراست.
ایدری: مصالحی که از محل برداشت می شود.
بستو: نوعی قوس بیضی شکل است که در ساخت گنبد استفاده می شود و نسبت فاصله کانونی به دهانه 4 به 3 است.
بیز: به معنای تاب است و در معماری نوعی قوس بیضی شکل است.
پاکار: جای که طاق شروع می شود.
پالار: تیر حمال یا چیزی که شاه تیر روی آن قرار می گیرد.
پادجفت: ناقرینه سازی
پرچفت: تضاد،تنوع، کاری که برای بر هم زدن قرینه و یکنواختی در ساختمان انجام می دهند.
پشت بند: دیوار یا طاقی که در پشت ساختمان یا دیوار می سازند.
پنام: عایق. دستمال و پارجه ای که موبدان در جلوی دهان خود می آویختند.
پناه: در خانه یا ساختمان قسمت رو به آفتاب را می گویند.
پیمون: اندازه و مقیاس.
#بخش_اول_مطلب
👤برای «یانگل» – معمار، نویسنده و شهرساز دانمارکی – ونیز تجسم شهری است که تمامی حواس ما را درگیر میکند. ونیز آن جامه فاخری است که گویا با دقت بر قامت این حیات عمومی و فردی پررونق دوختهشده است. ونیز در منتهای درجه، یک شهر دوستدار مردم است.
🏙پنج راهحل «یانگل» برای مقابله با مشکلات شهرسازی:
1⃣با ساخت بر اساس بنزین ارزان خاتمه دهیم!
ازنظر یانگل دو موضوع اصلی پیش روی برنامه ریزان در شهرهای معاصر سلامت عمومی و تغییرات زیستمحیطی است.
🔺«برای ۵۰ سال بهگونهای شهرها را ساختیم؛ که گویی مردم مجبوراند تمامروز را در خودروها، دفاتر و یا خانههایشان بنشینند. همین موضوع به یک بحران سلامت منجر شد.»
🔺ازنظر او مشکل به در دسترس بودن بنزین ارزان مربوط میشود. بهای نازل سوخت به کشورهای توسعهیافته این اجازه را داده است که حومههای وسیعی را در اطراف شهرها توسعه دهند، بدون اینکه کسی حس کند یک جای کار میلنگد!
2⃣زندگی عمومی را محرک طراحی شهری قرار دهید!
3⃣برای تجربیات چند حسی طراحی کنید!
🔺حواس ما بهعنوان حیوانات راه رونده؛ برای سرعتی کمتر از ۵ کیلومتر در ساعت تکاملیافتهاند.
4⃣حملونقل را برابرتر کنید!
🔺درنتیجهی تقاضای روزافزون برای املاک و مستغلات و درنتیجه افزایش قیمت زمین ، معمولاً شهروندان کمدرآمد به حاشیه شهرها رانده میشوند. امکان دسترسی به حملونقل ارزان، مکفی و جایگزین (نه الزاماً در شکل خودرویی) رکن اساسی در ارتقای برابری در شهرها است.
5⃣خودروها را ممنوع کنید!
🔺بههیچعنوان استفاده از خودرو بهعنوان گونه عمومی جابجایی جمعیت در یک شهر ۱۰ تا ۲۰ میلیون نفری هوشمندانه نیست.
🔺«یانگل» میگوید که نگران استفاده از «روشهای کهنه و قدیمی» برای جابجایی است. منظور او از این روشها استفاده از اتومبیل است. چیزی که به نظر او یک عتیقه متعلق به دیترویت سال ۱۹۰۵ میلادی است.
✅کلانشهر مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک به عنوان یکی از موفق ترین شهرهای دنیا در مقابله با آلودگی هوا شناخته می شود. سال ۱۹۹۲ سازمان ملل این شهر را به عنوان آلودهترین شهر جهان معرفی کرد. مشهور بود که در این شهر به خاطر آلودگی هوا پرندهها در هنگام پرواز میمردند و روی زمین میافتادند.
✅در سال 1990، 330روز شاخص آلاینده ها در این شهر بالاتر از حد استاندارد بود. امروز اما با اجرای برنامههای منسجم مقابله با آلودگی دیگر نام این شهر حتی در میان ۱۰ شهر اول آلوده جهان به چشم نمیخورد. کیفیت نامطلوب سوخت و خودروهای فرسوده یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای مکزیکو سیتی بود. دولت مکزیک با سرمایه ۳/۹ میلیارد دلار پالایشگاههایی برای تولید سوخت مناسب(با میزان گوگرد پایین) راهاندازی کرد.اصلاح کیفیت بنزین را می توان مهم ترین سیاست دولت مکزیک در مهار آلودگی هوای مکزیکوسیتی دانست.
✅مقامهای شهری با الگو گرفتن از اتوبوسرانی سریع در پایتخت کلمبیا،نوعی سیستم اتوبوسرانی به نام «متروباس» راه انداختند که علاوه بر افزایش حجم مسافران در اتوبوس، آلودگی بسیار کمتری دارد. در این طرح اتوبوسهای فرسوده و کوچک با سرمایهگذاری سریع با اتوبوسهای جدید با حجم مسافر بیشتر تعویض شدند.
✅کارخانههای و مراکز صنعتی مجبور شدند که حومه شهر را ترک کنند و به مناطق دورتر بروند. با پرداخت وام خودروها و تاکسیهای فرسوده با روالی منظم تعویض شدند. متروی مکزیکو سیتی خیلی سریع با کمک الزامی همه بخشها راهاندازی شد که حالا ۱۲ خط دارد.
✅ ٥ ميليون خودرویی که در آن روزها در شهر تردد میکردند،بر اساس قانون یک روز در هفته در خانهها و پارکینگها ماندند.
✅مقامهای دولتی در سالهای گذشته هم در تلاش برای جایگزینی اتوبوسهای هیبریدی بودهاند. شهروندان مکزیکوسیتی در سال ۱۹۹۹ تنها ۸ روز هوای سالم تنفس کردند. شمار روزهای پاک در این کلانشهر ۲۰ میلیونی در سال ۲۰۱۲ اما به ۲۳۷ روز رسید. اگر بخواهید ماجرا را خلاصه بدانید مقامهای دولت مکزیک این راهکارها را منسجم و سریع پیاده کردهاند: کاهش استفاده از خودروهای شخصی،بهبود کیفیت خودروها،گسترش سیستم نقلیه عمومی،اصلاح کیفییت بنزین
_____________________
🔺منظور از ضوابط و مقررات شهرسازی ومعماری مجموعه قواعدی است که در زمینه تعیین انواع کاربری در حوزههای مسکونی ، تجاری ، خدماتی و معابر شهری ، تعیین انواع سرانه ها و نیازهای شهری ، پیش بینی تراکمهای جمعیتی و ساختمانی ، ضرایب سطح اشغال و نحوه استقرار ساختمان در یک قطعه ، دسترسی مناسب (سلسله مراتبی از سطوح محلی ، ناحیه ای ، منطقه ای و شهری)تناسب طول و عرض یک قطعه، تدوین حداقل نصاب تفکیک برای انواع کاربریها ، نماو سیمای شهری... وضع میگردد.
🔸شهر در سه سطح با هویت فرهنگی شهروندان در ارتباط است:
١- ایجاد حس تعلق به شهر و ایجاد هویت شهری
٢- ایجاد هویت شهروندی و زیستن به شیوه شهرنشینی
٣- ایجاد حس تعلق به فرهنگ ملی




















