یکی از ابعاد مهم بحران محیطزیست به سبک زندگی انسان در دوران مدرن بازمیگردد. معضل محیطزیست و تباهی های ناشی از آن برآمده از معایب ناشی از مناسبات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی موجود در جوامع انسانی و نحوه تعامل و نوع رویكرد آنان با طبیعت و محیطزیست است. گاندی معتقد بود كه مسائل محیطزیست مسائلی تكنیكی و فنی نیست بلكه مسائلی اجتماعی ناشی از نادیده گرفتن ارزشهای واقعی انسانی است. از نگاه یک اکولوژیست، باید بگویم كه ساختارهای زندگی شهری اگر اصلاح نشوند، بحران محیطزیست همواره وجود خواهد داشت. برای نمونه مصرفگرایی ویژگی جامعه مدرن و صنعتی است و به طبع این عامل میتواند فشار مضاعفی بر منابع وارد کند. اصلاح و منطقی کردن روشهای مصرف منابع طبیعی و انرژی یکی از سادهترین و ضروریترین راهها به شمار میرود. حقوق محیطزیست در یک تحلیل دنبال تغییر روابط انسان با طبیعت است. در این نگاه، امروزه سبک زندگی مدرن و رابطه انسان و طبیعت یك رابطه یکسویه، نابرابر و غیر عقلایی است.
🍁آیا می دانید که:
اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم آورد ممنوع است.#بخش_پایانی
محیط زیست طبیعی تأثیر شگفتی بر روح و روان آدمی دارد. محیط پاک و آراسته و خرّم، زندگی را شاداب و معطر میسازد. شنیدن آواز روح بخش پرندگان، ترنم لطیف جویباران، آهنگ دلربای چشمه ساران، صفای سبز سبزه زاران، نسیم لطیف کوهستان، رقص دلنشین درختان و زیبایی شهر و دیار، همه و همه تأثیر اعجاب انگیزی بر زندگی و حیات انسان دارند. هر کسی از تماشای چنین منظرههای زیبایی احساس آرامش و نشاط کرده و امنیت و آسایش را در حیات خویش لمس میکند. بر عکس، آسیب رساندن به محیط زیست و نابودی طبیعت باعث وارد آمدن صدمات و زیانهای جبران ناپذیری به بشریت میشود.
افسردگی و افزایش بیماریهای روحی و روانی انسان امروز بدون ارتباط به آسیب رساندن به محیط زیست نیست. هیچ کس نمیتواند منکر بشود که تخریب محیط زیست تأثیر منفی بر شیوه رفتار آدمیان مینهد، و اثرات ویرانگری بر اخلاق فردی و جمعی جامعه بشری بر جای میگذارد.#بخش_چهارم
روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3067 1392/08/28 بازدید:2887بار کد خبر: DEN-767201
نقش شهروندان در حفاظت از محیط زیست
هادی ناصری* برخورداري از جامعه سالم و محيط زيستي پاك و عاري از آلودگي حق هر شهروندي است؛ اماآيا دسترسي همه افراد جامعه به محيط زيست سالم و منابع حياتي از جمله خاك سالم، هوا ي پاك، آب سالم و... به راحتي ميسر است؟
🌴🌴🌴🌴🌴🌴
تخريب روز افزون جنگلها و مراتع، بهرهبرداي بيرويه از معادن و منابع طبيعي، توسعه ناپايدار و صنعتي شدن ناهمگون، به ویژه در كشورهاي در حال توسعه، افزايش جمعيت و كاهش روزافزون منابع، گرمايش جهاني، خشكسالي و تغييرات اقليمي، تخريب لايه اوزن، آلودگي خاك، آب و هوا آلودگي صوتي و نوري تنها بخشي از تراژدي غمانگيز صنعت و شهر نشيني هستند. شیوع بيماري هاي ناشي از آلايندههاي مختلف و بحرانهاي گوناگون محيط زيستي از جمله از بين رفتن تنوع زيستي و انقراض گونههاي مختلف گياهي و جانوري، پديده ريزگردها، ذوب شدن يخهاي قطبي در اثر گرم شدن تدريجي كره زمين، پايين رفتن سالانه سطح آبهاي زيرزميني و دهها معظل زيست محيطي ديگر، زاييده سبك زندگي انسان امروزي است كه همه روزه تنها كره مسكون «زمين» را دچار فرسايش و تخريب ميكند. دلايل متعددي براي اين جفاي انسان قرن بيست و يكم به طبيعت متصور است كه سود جويي و طمع ورزي و دست اندازي سيري ناپذير به منابع طبيعي، شهرنشيني، زندگي ماشيني وآپارتماني، راحت طلبي، استفاده روز افزون از سوختهاي فسيلي، مصرفگرايي و تجملگرايي، نظاميگري و جنگ، شكار بيرويه گونههاي حيات وحش، سبك كشاورزي غيراقتصادي و تضعيف خاكهاي حاصلخيز، استفاده بيرويه از كودهاي شيميايي، آفتكشها و سموم دفع آفات نباتي و ... از مهمترين اين دلايل است. 🌴🌴🌴🌴🌴
مطابق اصل پنجاهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، حفاظت از محيط زيست يك وظيفه عمومي تلقي ميگردد و همه اقشار جامعه در مقابل حفاظت ازمحيط زيست مسئولند. اطلاع رساني و آموزش مباني محيط زيست به گروههاي هدف و فرهنگسازي حفاظت از محيط زيست براي اقشار مختلف جامعه و حساس نمودن افكار عمومي در مقابل اين جفاي انسان به طبيعت يكي از كارآمدترين روشها برای پیشگیری است. تغيير نگرش و سبك زندگي و تغييررفتار ما با محيط زيست نیز ميتواند از روند تخريب روز افزون محيط زيست بكاهد. اما آموزش و تغيير رفتار در كودكان و نوجوانان و نهادينه كردن فرهنگ حفاظت از محيط زيست در سنين كودكي بسيار آسانتر و موثرتر است از بزرگسالاني كه رفتار و منش آنان شكل گرفته و اين رفتار را در ستم و تعدي به مظاهر خدادادي هر روز به نوعي در رفتار آنان شاهديم.
آيا تا به حال به اين انديشدهايم كه رفتار ما با محيط زيست و طبيعت اطرافمان چگونه است؟🌴🌴🌴🌴
زبالههايمان را بدون توجه به عوارض زيست محيطي آن از شيشه خودروها به بيرون پرتاب ميكنيم، با مصرفگرايي بيرويه حجم زيادي زباله توليد ميكنيم و حتي زحمت تفكيك زبالهها را هم به خودمان نمي دهيم. اتومبيلهاي ما داراي نقص فني است و بعضا معاينه فني ندارد و هوا را آلوده ميكند، حتي از وسايل نقليه عمومي موجود استفاده نمیکنیم. با ورزش به ويژه دوچرخه سواري به عنوان يك وسيله نقليه پاك و ارزان قيمت بيگانهايم و فست فودها، نوشابههاي گازدار و تنقلات توليد شده در كارخانه هاي صنعتي، سيگار و ديابت و... سلامتيمان را به مخاطره افكنده است. آب شيرين وشرب را به راحتي هدر ميدهيم غافل از اينكه در منطقه خشك جهان واقع هستيم و جنگ آينده جنگ آب خواهد بود و در مقابل حفظ فضاي سبز و درختان شهر و حتي پرندگان احساس مسئوليت چنداني نداريم.
در تفرجگاهها و ييلاقات زبالههايمان را رها ميكنيم و چهره طبيعت را زشت و ناموزون. با توجه به اينكه در ايران قيمت انرژی حتي پس از هدفمندي يارانهها نسبت به ساير كشورها بسيار ارزان است در مصرف انرژي صرفه جويي چنداني نميكنيم و بسيار سهلانگار و راحتطلب هستيم و حتي به آموزههاي ديني و پيشينه تاريخي خود كه روزگاري سرآمد تمدن جهانيان بودهايم بياعتنا هستيم.#بخش_دوم
محیط زیست طبیعی عبارت ترکیبی از دانشهای متفاوت در علم است از مجموعه عوامل زیستی و محیطی در غالب محیط زیست و غیر زیستی (فیزیکی، شیمیایی) که بر زندگی یک فرد یا گونه تأثیر میگذارند و از آن تأثیر میبینند. امروزه این تعریف غالباً به انسان و فعایتهای او مرتبط میشود و میتوان محیط زیست را مجموعهای از عوامل طبیعی کرهٔ زمین، همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و غیره، که انسان را احاطه میکنند خلاصه کرد.🍁🍁🍁🍁
تفاوت محیط زیست با طبیعت در این است که تعریف طبیعت شامل مجموعه عوامل طبیعی، زیستی و غیر زیستی میشود که منحصراً در نظر گرفته میشوند، در حالی که عبارت محیط زیست با توجه به برهمکنشهای میان انسان و طبیعت و از دیدگاه وی توصیف شدهاست.🍁🍁🍁
عوامل موثر در ایجاد زیست بومها
تنوع آب و هوایی، نوع خاک، اختلاف ارتفاع و نا همواریها.
زیستگاههای جهان
سطح کرهٔ زمین به طور کلی به ۴ بخش تقسیم میشود که عبارتاند از سنگکره (لیتوسفر)، آبکره (هیدروسفر)، هواکره (اتمسفر) و بیوسفر. بعضی از دانشمندان یخکره را نیز جزء این تقسیمبندی میدانند. هر کدام این بخشها شامل اکوسیستمهایی گوناگون هستند که به طور کلی محیط زیست را تشکیل میدهند.#بخش_اول
عالمی
🎋مدیریت شهری علم و هنر مدیریت بر شهر است.بدیهی است که شهرها به علت برخورداری از پویائی و رشد و توسعه و یا رکود و زوال ، از پیچیدگی بسیار بالاتری، از سایر پدیده ها و روابط برخوردار می باشند و علم و هنر ، به تنهائی نمی توانند در مدیریت شهری به توفقیق دست یابند، بدین منظور علم و هنر مدیریت شهری می بایست دست به دست هم داده و پویائی و تحرک شهرها را در تمامی جوانب ، تحت اداره و کنترل درآورند. در ایران شهرها، از ماهیت و ویژگیهای بسیار متفاوتی از سایر شهرهای توسعه یافته و یا نوع آرمانی خود برخوردار می باشند، چرا که نه بر اساس ویژگیها و ضروریات و چارچوبهای محیطی و فرهنگی خود رشد یافته اند و نه به صورت سرمایه داری و مدرن جهانی در آمده اند، این خصیصه های منحصر به فرد، دشواریها و دوگانگی های فراوانی را در کالبد، محتوا، فضا و روایط در شهرهای ایرانی امروز بوجود آورده و بنابر این مدیریت بر این شهرها را با مشکلات بسیاری روبرو ساخته است.
🕊در تعریف مدیریت شهری، ابتدا می بایست، از مدیریت تعریف به عمل آورد.
مدیریت چیست و مدیر کیست
Mary P Folletlمدیریت را هنر انجام امور بوسیله دیگران توصیف کرده و بر نقش دیگران و قبول هدف از سوی آنان تاکید کرده است.
Herbert A Simonمدیریت را تصمیمگیری دانسته و این و ظیفه را بهترین و اصلی ترین نقش مدیر قلمداد نموده است.
گروهی نیز مدیریت را علم و هنر هماهنگی کوششها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف معین توصیف کرده اند .
💫اما تعاریفی که تا حدودی مورد استفاده و قبول اکثریت علما صاحبنظران ومرتبطان علوم مدیریتی قرار دارد تعاریفی است که علم مدیریت را دربرگیرنده انجام وظایفی چون برنامه ریزی، نظارت و کنترل، سازماندهی، انگیزش، ارتباطات، هدایت و تصمیم گیری می دانند.همانگونه که یک مدیر موفق، مدیری است که تمام این اجزاء و عناصر سازمانی خود را در نظر داشته و آنها را می شناسد و برای رسیدن به اهداف سازمانی از آنها بهره گیری می کند، یک مدیر شهری نیز باید با شناخت اجزاء و عناصر شهری که بر آن مدیریت می کند ارتباط معقول و مناسبی بین این اجزاء برقرار کرده از علم و هنر خود در زمینه مدیریت برای توسعه واعتلاء شهر و زندگی شهروندان به عنوان محور توسعه، بهترین بهره گیری را داشته باشد.#بخش_اول
در عصر حاضر مشارکت در همه قلمروها نقش عمده ای دارد و شهروندان به صورت فردی و گروهی، خواهان حاکمیت بر سرنوشت خود هستند. مهمترین جنبه های مشارکت، فراهم آوردن پیش شرط های لازم برای استفاده از توانایی بالقوه مالی، علمی، فکری و… آنان است. سپردن امور به شهروندان، مستلزم روحیه مشارکت طلبی و کار جمعی است که تاکنون در جامعه ما زمینه مساعد چندانی برای آن وجود نداشته است. جایگاه مشارکت در قوانین برنامه ریزی شهری در ایران در چارچوب قوانین و مقررات متعددی انجام می شود. این قوانین و مقررات از منابع مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای عالی شهرسازی و معماری و وزارت خانه راه و شهر سازی تدوین و تصویب می شود. مقررات مربوط به تعیین جایگاه مردم و شوراها در فرآیند برنامه ریزی شهری شامل دو گروه مقررات مربوط به تعیین حدود وظایف و اختیارات شوراها و مقررات مربوط به تعیین حدود برنامه ریزی شهری شامل فرآیند تهیه و تصویب است. در این دو گروه از قوانین به نقش مردم و شوراها و الزامات تعامل بین بدنه برنامه ریزی و تصویب برنامه های شهری و نهادهای مردمی نظیر شوراها اشاره می شود. نتایج مقاله حاضر نشان می دهد در میان عواملی که از گسترش سریع مشارکت جلوگیری می کنند، نبود برنامه ای است که زمینه مشارکت جویانه را فراهم کند و درک آن را آسان گرداند و سبب تسهیل مدیریت کلان شهری گردد. اگر بخواهیم برای ایجاد مشارکت فعال شهروندان دنبال ابزاری مناسب باشیم، می توانیم جلب اعتماد شهروندان از سوی مسئولان شهری را مهمترین ابزار قلمداد کنیم. به واقع امروزه نمی توان بر اساس ره یافت های توسعه ی گذشته عمل کرد، مسائل شهری به حدی از پیچیدگی محتوا و عملکرد رسیده اند که نیازمند استفاده از تمامی نیروهای شهروندی در فرآیند مدیریت کلان شهری می باشد و در کلیه مراحل طرح (قبل از اجرا، در حین اجرا و بعد از اجرا) مشارکت شهروندان نقش پر اهمیتی را بازی می کند. همچنین تمامی متخصصان و برنامه ریزان شهری در این اصل متفق القولند که فقدان تخصص های کافی در امور شهر و شهرداری در ترکیب اعضای شوراها، از مهمترین چالش های برنامه ریزی و مدیریت شهری است که تحقق نیافتن موضوع مشارکت شهروندان در امور شهر از جمله آنهاست. حقیقتاً لازمه موفقیت همه ی برنامه های مشارکتی، اعتقاد و باور سیاستگذاران، برنامه ریزان و مدیران شهری بر تأثیر مثبت مشارکت شهروندان در حل مسائل و معضلاتی می باشد که زمینه بهبود کیفیت معیشت آنان را فراهم می کند.
یکی از زمینه هایی که تحدید حقوق مالکانه را در پی دارد تخلفات ساختمانی است. در نظر گرفتن اصول و ضوابطی برای ساخت شهری و ایجاد ضمانت اجراهایی در جهت مقابله با نقض آن اصول، مطابق تعبیری از اصل تسلیط در زندگی جمعی همچنین مطابق قاعده لاضرر به نفع عموم جامعه و عناوینی مانند حاجت عمومی که به عقیده ای مشرع است می باشد. از سوی دیگر تخصصی شدن رسیدگی ها موجب ایجاد نهادی شبه قضایی گردید تا به این حوزه ی تخصصی از اصول و قواعد رسیدگی نماید که در قالب ماده 100 قانون شهرداری، اما با شخصیت حقوقی مستقل و مجزا از شهرداری به عنوان حافظ منافع اجتماع شهری، تقنین گردید. به منظور این که نهاد مذکور اقدام به رسیدگی عادلانه ی تخلفات صورت گرفته جهت تحدید حقوق مالکانه افراد نماید و از آن جهت که حرمت مال به منزله حرمت خون انسان ها تعبیر گردیده نیازمند رسیدگی ای مطابق اصول و قواعد مشخص دادرسی است تا حقوق شهروندی در آن رعایت گردد و اعمال سلایق به حداقل برسد. در این رابطه با عنایت به صراحت ماده 1 قانون آیین دادرسی مدنی سال 1379 موارد سکوت و خلاء قانونی در آیین دادرسیِ رسیدگی به تخلفات ساختمانی مانع الزام آور بودن و تسری قواعد مربوط به آیین دادرسی مدنی به کمیسیون های تخصصی از جمله کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری می باشد. همین امر موجب گردیده تا برای برخی از مراجع رسیدگی اداری (شبه قضایی) مانند هیأت های تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما و هیأت های حل اختلاف مالیاتی آیین دادرسی ویژه و مستقلی در قالب آیین نامه یا دستورالعمل به تصویب برسد. این عدم الزام آوری قواعد آیین دادرسی مدنی برای آیین دادرسی مراجع شبه قضایی خود لزوم تدوین آیین دادرسی ای تخصصی با لحاظ اقتضائات رسیدگی موضوعات تحت رسیدگی را ایجاب می نماید. با وجود خلاء مذکور در بخش هایی از این کانال درصدد تبیین آیین دادرسی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری به منظور تأمین حقوق شهروندی می باشیم.
#بخش_اول




















