🔰مدیریت پسماند در فرانسه :
فرانسه با تصویب قانون مدیریت پسماند در دهه80یکی از پیشگامان مدیریت نوین پسمان در دنیا به شمار می آید.
آشنا سازی کودکان با مقوله بازیافت وتبعات مثبت کاهش پسماند، ترویج سیاست های کاهش تولید پسماند و تفکیک در مبدا ، تعیین عناوین مجرمانه مرتبط با پسماندها در قانون از قبیل زندان و جریمه نقدی از جمله محورهای مهم در این زمینه است.
🔰مدیریت پسماند در ایتالیا :
در کشور ایتالیا پسماند به عنوان ثروتی ملی محسوب می شود. از همین رو تمامی شهروندان در قبال پسماندها مسئول بوده و بایستی مدیریت شهرها را در استفاده بهینه از این ثروت یاری کنند. در کشور ایتالیا شهرداری ها در قبال دریافت هزینه های جمع آوری پسماند موظف اند آموزش های مرتبط با کاهش تولید پسماند و همچنین بازیافت را از دوره های مهد کودک آغاز کنند.
همچنین در رابطه با شیوه های ابتدایی بازیافت به کودکان آموزش داده شده وتفکیک را به عنوان یک اصل به آنها یاد می دهند. هر ساله از سوی وزارت کشور ایتالیا مسابقه ای دراین زمینه به صورت ملی برگزار می شود که برندگان آن مفتخر به دریافت کارت های شهروندی می شوند.
تاب آوری مفهومی جدید و برآیند پیچیدگی نظامات طبیعی و اجتماعی است که می تواند برای ساماندهی تغییرات و نیازهای پیش بینی نشده درشهرها به کار آید. بسیاری از کشورها، نواحی و شهرها ، تاب آوری را بخشی از بیانیه چشم اندازکشوری یا یکی از اهداف کلان و در زمره اولویتها در طرح های شهری خود قرار داده اند . برخی گروهها مانند "گروه شهرهای تاب آور" در سازمان ملل UNISDR برحفظ و تداوم "کارکردها ساختارها، نظام و هویت " در تاب آوری شهری فعالیت می کنند.
یکی از عمده ترین تعاریف در شهرهای تاب آور ، حفظ یا ارتقا ظرفیت هایی است که سیستم هارا قادر می کند به حالت قبلی بازگشته و یا ویژگی هایی را درآن ایجاد میکند که به سیستم توانایی جذب شوک و فشار ناگهانی را داده و حتی به آنها کمک می کنند به سطح بالاتری از انعطاف پذیری برسند. بنابراین ویژگی های تاب آوری میتواند مانند مواردی از مثالهای زیر باشد:
🔹مدیریت بحران و پیشگیری و کاهش ریسک به صورت همگامی با تغییرات روزافزون که دارای سرعت فزاینده ای هستند مانندبحران های اقتصادی و اجتماعی و بحران های منطقه ای و یا مانند مواردی مثل آلودگی هوا و تخریب منابع زیستی ، تغییرات اقلیمی، سیل ،زلزله، خشکسالی، نشت نیروگاهها اتمی ،جنگ، مهاجرت های اجباری.
🔹بهبود و بازیابی مباحث تاب آوری که بازسازی وبهبود پس از سانحه را در بر می گیرد.
🔹تغییرات اقلیمی و بحران های ناشی از آن در شهرها، مانند تغییر سطح دریا و تبعات ناشی از آن.
🔹بحران انرژی در شهرها و راهکارهای کاهش مصرف انرژی های فسیلی
🔹مقابله با تروریسم شهری.
بر اساس بخشنامه شماره ۸۱۱٫۱۱۰۴۸٫۴۰۶۸۳ مورخ ۰۸-۰۸-۱۳۷۰حوزه معاونت شهرسازی و معماری در تهران موارد زیر جهت ساختمانهای مسکونی نیاز به مراجعه و کسب مجوز از شهرداری نداشته و مالکین میتوانند راساً نسبت به مورد اقدام نمایند:
1- مرمت بام از قبیل (تعویض قیرگونی و آسفالت – نصب موزائیک – تعویض – مرمت شیروانی)
2- تعمیر و تعویض کف سازی زیر زمین و طبقات؛
3- سفید کاری و نقاشی و نصب کاشی؛
4- نماسازی ساختمان، دیوارها و حیاط؛
5- محوطه سازی منازل و مجتمع های مسکونی اعم از احداث حوض یا استخر، کف سازی و باغچه بندی مشروط به عدم حذف پارکینگ؛
6- نصب و تعمیر یا تعویض سرویسهای بهداشتی و رفع نواقص بهداشتی ساختمان، مشروط به عدم تغییر نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان؛
7- تعویض درب یا پنجره، مشروط به عدم تغییر درنظام فنی و معماری و کاربری ساختمان؛
8- لوله کشی آب، فاضلاب، گاز و نصب شوفاژ، مشروط به اینکه محل موتورخانه نیاز به احداث ساختمان جدیدی نداشته باشد؛
9-حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن.
✔️نکته مهم آنکه رعایت کامل قانون تملک آپارتمانها و آئین نامه اجرایی آن در کلیه موارد فوق الذکر الزامیست.
▫️شهر خلاق بر سه مفهوم طبقه خلاق، صنايع فرهنگي هنري خلاق و علم و فنآوري تاکيد دارد. مردم مصرف کننده و توليدکننده کالاهاي فرهنگي هستند و ظهور هنرمندان آينده نيز از ميان آنان اتفاق ميافتد. به همين منظور ايجاد بستر مناسب براي موفقيت کارکنان خلاق داراي اهميت است. مشارکتهاي اجتماعي و امکان به قدرت رسيدن سريع جوانان خلاق در عرصه هاي مديريتي در شهرهاي خلاق از ارکان اصلي اين شهرها محسوب ميشوند.
▪️بنگاههاي اقتصادي در شهرهاي خلاق ايده هاي نوآورانه را تجاري سازي ميکنند و به اشتغال زايي ميپردازند. افراد خلاق براي بروز خلاقيت، الهام پذيري و الهام بخشي و نمايش کار خود احتياج به فضا دارند. فضاهاي مناسب شهري زمينه ساز برانگيختگي و انطباق و بيان خلاقيت ساکنان آن ميشوند.
▫️يک محيط شهري به عنوان پشتيبان خلاقيت از ارتباطات بهره ميبرد و شبکه توليدکنندگان منطقه هاي را ايجاد و رقابت و همکاري ميان آنان را تقويت ميکند؛ اين مجموعه خلاقيت را به شهر تزريق خواهد کرد.
چشم انداز و آوازه موضوعي است که موجب رشد استعدادها و جلب توجه به شهر ميشود و گردشگري را توسعه ميدهد. ورود اقشار متفاوت به محيط شهر و تعامل شهروندان با آنان به رشد خلاقيت شهروندان منجر ميشود. مهاجرتهاي بين المللي و ارتباط با ديگر نقاط جهان براي رشد خلاقيت ضروري است.
یکی از مسائل مهم شهرداری ها در سراسر جهان، ایجاد منابع کافی درآمد و تامین هزینه خدمات شهری است.
✍به طور کلی درآمد شهرداری ها از دو منبع تامین می گردد:
1. منابع درآمد داخلی:
شامل دریافتی های مستقیم شهرداری از عوارض مستغلات (اراضی و املاک) و درآمد حاصل از عوارض غیر مستغلات است.
2. منابع درآمد خارجی:
شامل درآمدهایی است که خارج از سازمان های شهرداری دریافت می گردد.
مانند : سهم عوارض شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده همچنین عوارض آب، برق، تلفن و نیازمندی های شهری مشابه، کارخانه و کمک های بلاعوض دولت.
✍ اما ماده ۲۹ آئین نامه مالی شهرداری ها، درآمد شهرداریها را به طبقات ذیل تقسیم می کند:
۱- درآمدهای ناشی از عوارض عمومی ( درآمدهای مستمر )
۲- درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی
۳- بهای خدمات و درآمدهای موسسات انتفاعی شهرداری
۴- درآمدهای حاصل از وجوه اموال شهرداری
۵- کمک های اعطائی دولت و سازمانهای دولتی
✍طبقه بندی دیگری از درآمدهای شهرداری:
۱- سهمیه شهرداری از پرداخت وزارت کشور
۲- عوارض توأم با مالیات وصولی در محل
۳- عوارض بر ساختمانها و اراضی
۴- عوارض بر ارتباطات و حمل و نقل
۵- عوارض بر پروانه ها، کسب و فروش و تفریحات
۶- درآمد حاصل از فروش و در آمدهای وصولی در مقابل خدمات
۷- درآمد تأسیسات شهرداری و جرایم و تخلفات
۸- درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری
۹- کمک بلاعوض و هدایا و وامها و استفاده از موجودیهای نقدی و موجودی های دوره های قبل.
➕با تمام این اوصاف اما در ایران، منبع اصلی درآمد شهرداری ها فروش تراکم است. بدین معنا که در ازای فروش فضای شهر یا افزودن به فضای شهر، از مالکین آن ها پول دریافت می کند!
▫️به طور کلی درآمد شهرداری از طریق درآمدهای پایدار و ناپایدار تامین میشود که همانطور که از نام آن ها مشخص است درآمد نوع دوم ثبات ندارد و وابسته به وضعیت مسکن وشرایط اقتصادی کشور است و شهرداری نمی تواند بودجه ثابتی را براساس آن ها پیش بینی کند
▪️فروش تراکم ساختمانی ، تثبیت تجاری ، تخلفات ساختمانی و صدور پروانه ساخت مهم ترین درآمد های ناپایدار هستند و دریافت عوارض نوسازی توسعه عمران و عوارض مشاغل ، عوارض پسماند ، عوارض خودرو نیز از سرفصل های درآمدهای پایدار به شمارمی روند که درمجموع منابع درآمدی شهرداری محسوب می شوند .
▫️اصولا دریک اقتصاد شهری سالم همه فعالان اقتصادی اعم از بنگاههای بخش عمومی ، دولتی و خصوصی ، که استفاده کننده امکانات شهری هستند ، متناسب با بهره ای که ازخدمات و فضای شهر می برند ، پرداختی متناسب با سهم خود دارند که از آن به عنوان « عوارض » یاد می شود .
▪️در سال های اخیر به جهت فقدان منابع مالی مناسب و ضرورت خدمات رسانی ، بخش عمده درآمد شهرداری از طریق منابع ناپایداردرآمدی بوده است درحالی که اگر مدیریت شهری بخواهد در چارچوب اصول توسعه پایدار حرکت کند ، باید متکی به درآمد های پایدار باشد که از جمله مهمترین آن عوارض نوسازی و عمران شهری است.
✔️به عبارتی شهرداری باید به دنبال منابع پایداردرآمدی از مسیر اخذ عوارض های واقعی باشد . این درحالی است که ۷۵ تا ۸۰ درصد درآمدهای شهرها از راه فروش تراکم ، پروانه ساختمانی و تغییرکاربری حاصل می شود
1_ کاهش آسیب پذیری مردم در برابر تهدیدات
2_ تامین کارکردهای چند منظوره شهری
3_ تامین قابلیت مدیریت بحران شهر ها در شرایط بحران
4_ تضمین تداوم کارکردهای ضروری مردم در شرایط بحران
5_احتراز از وجود عملکرد های پر خطر در شهر
✅نقش شهرسازی درتامین امنیت شهر و پدافند غیر عامل:
تعیین الگوی مناسب شهرسازی، شبکه معابر مناسب و زیر ساخت های شهری،توزیع مناسب جمعیت و خدمات مناسب انان،بکارگیری عملکردهای چند منظوره و کاربری ها و چگونگی همجواری آنها برای اداره شهر در شرایط اضطراری بر عهده مهندس شهرسازی می باشد.




















