شهرسازان نوین (NGO)

ارائه دهنده خدمات نوین: جغرافیا، شهرسازی، عمران، معماری، نقشه برداری

شهرسازان نوین (NGO)

پویا عاشوری
شهرسازان نوین (NGO) ارائه دهنده خدمات نوین: جغرافیا، شهرسازی، عمران، معماری، نقشه برداری

استقلال سیاسی و اقتصادی

در کشور های مختلف جهان استقلال سازمان های شهری از دولت مرکزی تفاوتهایی را نشان می دهد. در بعضی موارد سازمان های شهری در رسیدن به هدف شان از استقلال مالی نسبی برخوردارند در نتیجه آزادانه تصمیم می گیرند در غیر این صورت سازمان های محلی نمی توانند در رفع نیاز های جامعه اقدام های لازم را انجام دهند.
در کشور های جهان سوم میزان و کیفیت نیاز ها تفاوت دارد در بعضی از آنها سطح اشتغال بسیار پایین است در بعضی موارد دیگر طبقه کم درآمد اکثریت مردم شهر را تشکیل می دهند،از این رو میزان هزینه های شهری با کیفیت نیاز ها شهر ارتباط مستقیم دارد،مثلا چنانکه تعداد خانواده کم درآمد زیاد است هزینه های مربوط به رفت اجتماعی در اولویت قرار میگیرد.
در برسی شهر به عنوان یک واحد سیاسی، لازم است منابع درآمدی شهری به طور کامل ارزیابی شود.اگر شهرداری و سازمان های محلی درآمد کمی داشته باشند نمی توانند نیاز های مردم شهر را فراهم کنند بویژه اینکه در کشور های جهان سوم سیاست شهری تعادل و تناسب میان نیازها و میزان هزینه است و تامین هزینه باتوجه به درآمد عمومی مطرح می شود. در کشور های جهان احزاب هدف های مختلفی را در سیاست شهری دنبال می کنند در انگلستان حزب کارگر هزینه های بیشتری برآی رفاه اجتماعی، مانند بهداشت، درمان،آموزش، ساختن واحد مسکونی برآی قشر کم درآمد اختصاص میدهد در ایالات متحده حزب دموکرات مشابه حزب کارگر اعمال می کند.



تاريخ : شنبه ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ | 12:54 | نویسنده : پویا عاشوری |

سیاست دولت ها و سیستم شهری

سیستم های شهری اغلب در حال تغییر هستند؛ زیرا شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی همواره به نحوی شهر ها را تحت تاثیر قرار می دهد. همچین تصمیم گیری دولت در ایجاد زیر ساخت؛ ایجاد پایگاه نظامی، یک دانشگاه،یک پالایشگاه،یا تاسیس صنایع کارخانه ای،افزایش جمعیت شهر و رونق اقتصادی شهر را افزایش می بخشد سیاست شهر نشینی و شهر گرایی دولتها نیز در دراز مدت،باعث تغییراتی در سیستم شهری و نظام سلسله مراتب شهری می شود. به عبارتی دیگر اقتصاد بازار با کنترل محدود دولتها، اقتصاد برنامه ریزی شده با کنترل دولتها و اقتصاد مختلط،هر یک سیستم های خاص شهری و سلسله مراتبی به وجود می آورد.
در اقتصاد برنامه ریزی شده،دولت ها نقش اصلی را دارا هستند سیاست اقتصادی را تعیین میکنند و سرمایه گذاری ها را در مسیر معین به کار می گیرند در نتیجه این سیاست ها کشور از نظر رونق بازار و وجود حفظ جمعیت به یک سطح تعادل و متوازن سامان می یابد.از توسعه شهر های بزرگ جلوگیری می گردد.مکان گزینی صنایع تعیین می شود، نواحی سرمایه گذاری در آنها اولویت داده می شود.تفاوتهای شهر و روستا تعدیل می گردد و نا برابری های شدید نواحی کشور کاهش می یابد.البته شایان ذکر است که در کشور ها جهان سوم دولت درآمد کمتری دارند تا به صورت ثابت و کافی در نواحی مختلف کشور سرمایه گذاری کنند اقتصاد کشور توسط شرکت های خارجی کنترل میشود مثلا تصمیمات قاطع اقتصادی و سرنوشت ساز این کشور ها که در آمریکا لاتین، افریقا و آسیا تحت تاثیر قرار میدهد در نیویورک و لندن گرفته میشود.در نتیجه این تاثیرات محدودیت ها عملکرد و بازده درستی صورت نمیگیرد.



تاريخ : شنبه ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ | 12:52 | نویسنده : پویا عاشوری |

پویایی سیستم های شهری

در داخل کشورها هنگام مطالعات جغرافیای شهری،با جابجایی و تحرکهای درون شهری، میان شهری و تحرک میان روستایی شهری روبرو می شویم گاهی تحرک های جمعیتی به میزان توسعه اقتصادی شهر ها بستگی پیدا میکند کما اینکه در حال در کشور های در حال توسعه این رشد جمعیت مشاهده میشود.
پویایی سیستم های شهری به عوامل متعددی بستگی دارد، میزان جابجایی کالاها،خدمات،افکار و تحرکات جمعیتی میان شهرها،شهرکها مثال هایی از این قبیل هستند.،در سیستم های شهری، تحرک و مهاجرت گروه سنی جوان بیشتر است به همین دلایل است که در اکثر شهر ها نیرو جوان خود را از دست میدهند در حالی که تعداد سالمندان به نسبت کل جمعیت بسیار زیاد است. اغلب نقاط که جاذبه های اجتماعی _اقتصادی بیشتری دارند و یا شهر های مسلط(مادرشهرهای ناحی ها) مهاجران بیشتری می پذیرند.این روند در عملکرد و هدف گذاری سیستمی تاثیر زیادی را ایفا میکند،.
اگه در کشور های در حال توسعه این عمل موجب اخلال در سیستم شود در کشور های توسعه یافته مهاجرت بازنشستگان به نقاط خوش آب هوا سبب این دگرگونی می شود .در سیستم شهری کشورهای در حال توسعه، مهاجرتهای روستایی در مسیر رانش صعودی صورت می گیرد.مهاجران در ابتدا وارد شهر های کوچک می شوند سپس به مراتب بالاتر و شهر های بزرگتر عظیمت می کنند زیرا فرصتهای شغلی به سبب بزرگی پیشرفت شهر بیشتر است و راحتی آسایش رفاه اجتماعی به مراتب فراهم تر از نقطه شروع زندگی است.



تاريخ : شنبه ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ | 12:50 | نویسنده : پویا عاشوری |

مفهوم سیستم های شهری

سیستم شهری، آرایشی است از شهرهایی که در یک فضا معین در ارتباط با هم از طریق تحرکهای جمعیتی،جریان کالا،افکار و عرضه خدمات،گسترده می شوند و سازمان می یابند.مثال های فوق نیروی حیاتی و محرکه سیستم شهری است و آن را پویا می سازد.بدین سان هیچ شهری نمی تواند منفرد، مجزا و بدون رابط متقابل با دیگر شهر ها به حیات خود ادامه دهد.
سیستم شهری جز سیستم های باز محسوب می شوند یعنی با محیط بیرون از خود ارتباط همیشگی دارند.از قرن پانزدهم به دلیل توسعه جوامع سوداگر سیستم شهری به پیچیدگی بیشتری رسید در این دوره بنادر نقش اساسی را در شهر داشتند زیرا به عنوان دروازه ورودی شهر محسوب می شدند، از این رو بنادر مورد تمرکز و تراکم جمعیت قرار گرفتند و به سیستم شهری کیفیت تازه ای بخشیدند و آن را به نقطه مهم داخلی و صادراتی پیوند دادند.
سیستم شهری بر اساس یک مفهوم سنتی،مجموعه ای از شهرها در یک ناحیه یا یک کشور و ویژگی های آن است.و در مفهوم گسترده بر مبنای کانون های شهری که تمرکز فضایی مردم و انواع فعالیتهای داخل ناحیه کشور را دربر می گیرند.این کانون ها داری مناسبات و وابستگی هایی است که هر سیستم شهری ممکن است علاوه بر مناسبات داخلی،روابطی با دیگر نقاط کشور و جهان داشته باشند از این رو اینده شهر ها علاوه بر موضوعات داخلی کشور ها به عوامل خارجی نظیر تورم وارداتی بحران های منطقه و مهاجرت های خارجی بستگی دارند.



تاريخ : شنبه ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ | 12:47 | نویسنده : پویا عاشوری |

شهر پایدار

ويژگی های ضروری يك شـهرِ پايدار از نظر "كميسيون جهانی محيط زيست و توسعه"

۱- افزايش فرصت های اقتصادی و اجتماعی به گونه ای كه ساكنان شهری را پوشش دهد

۲- كاهش سهم انرژی در رشد شهری

۳- استفاده بهينه در مصرف آب، زمين و ساير منابع مورد نياز

۴- كمينه كردن ميزان توليد زباله و فاضلاب و بيشينه كردن بازيافت از پسماندها

۵- ايجاد سيستم های مديريت با قدرت و كارايی كافی جهت نيل به اهداف اقتصادی، اجتماعی و زيست‌محيطی

۶- جهت دادن به فن آوری های مورد استفاده در شهر به سمت اهداف توسعه‌پايدار

۷- تقويت توان مناطق مختلف شهری ، در راستای جلوگيری يا پاسخ گويی به تهديدات و اهداف اقتصادی، اجتماعی و زيست‌محيطی كه در نتيجه عوامل طبيعی يا انسانی به وجود می آيند همچنين انعطاف پذيری در روبرويی با اختلالات غير منتظره در سيستم شهر

در اين ارتباط شهر پايدار، شهری است كه در آن بهبود در عدالت اجتماعی ، تنوع و امكان زندگی با كيفيت مطلوب تحقّق يابد.
اقتصادسبز



تاريخ : جمعه ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ | 1:19 | نویسنده : پویا عاشوری |

مطالعات حمل و نقل عمومی

آرتو سوریا ای ماتا مهندس شهرسازی اهل کشور اسپانیا معتقد است کلیه مشکلات ناشی از مشکلات ترافیک است،مناسبت ترین شکل برآی شهر آن است که شهروند در کمترین مدت بتواند از خانه اش به سایر نقاط رفت و آمد کند. تقاضا برآی حمل و نقل از آنجا ناشی می شود که اصلاح توان ارتباط بین فعالیت های گوناگون جدایی فضایی را کاهش دهد، در واقع همین ارتباط نزدیک کنترل تسهیلات حمل و نقل را به صورت یکی از نیرومند ترین ابزار ویژه جغرافیایی در اختیار برنامه ریزان قرار می دهد، تا بتوانند از آن برآی هدایت توسعه شهری استفاده کنند.
اما در هر حال گسترده ترین شکل بهره گیری در حمل و نقل اتومبیل است که در برخی از کشور ها موجب شده که حدود بیش از 20درصد مساحت شهر به خیابانها و مسیرهای ارتباطی اختصاص یابد، تمامی شیوه های ترابری اغلب با یکدیگر ارتباط دارند،حتی اگر باهم در رقابت باشند.فضا های شهری نقطه ثقل جابجآیی ها است؛ رابطه شهر با منطقه پیرامونی اش بازتابی از شرایط جغرافیایی است؛شرایطی که از وضعیت طبیعی اراضی و موقعیت تاریخی ناشی می شود.اما عوامل دیگر چون شیوه و روشهای حمل و نقل،طرح شبکه های تردد،طبیعی و شدت جریانهای موجود در شبکه می تواند تغییر یابد. در کشور ما به سیستم حمل نقل سریع مانند راه آهن،
مترو، به دلیل نبود امکانات فنی و تخصص و نیز هزینه های سنگین مطالعاتی، اجرایی،شرایط اجتماعی وسیاسی تا همین اواخر توجه نشده است بنابراین عموما از حمل و نقل همگانی بخصوص اتوبوس در برنامه ریزی شهر های بزرگ استفاده شده است.



تاريخ : جمعه ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ | 1:8 | نویسنده : پویا عاشوری |

مدیریت شهری

مدیریت شهری یکی از مسائل نوین علوم سیاسی و مدیریت در چهارچوب مفاهیمی نظیر تمرکززدایی و حکومت‌های محلی است. هر چند از زمان پیدایش دموکراسی‌های غربی بحث تمرکززدایی و محلی گرایی به نوعی مطرح بوده است اما در کشور ما مسئله تمرکززدایی و مدیریت شهری مفهوم نوینی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مطرح شدن شوراها در ذیل اصل هفتم قانون اساسی وارد گفتمان سیاسی و اجتماعی جامعه ایران شد. بنیانگذاران قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به وسعت و پراکندگی جمهوری اسلامی ایران،
از همان ابتدا اصل شوراهای شهر و روستا را به مثابه یکی از اصول جمهوری اسلامی در ذیل فصل هفتم قانون اساسی آورده تا با مشارکت دادن مردم مؤمن و متدین در اداره امور مربوط به خودشان، زمینه رشد و شکوفایی شهرها را فراهم آورند اما متأسفانه در طول ۳۸ سالی که از عمر با برکت جمهوری اسلامی می‌گذرد از ظرفیت‌های قانون اساسی و شوراهای شهر به خوبی استفاده نشده و تصور عمومی، نقش شوراهای شهر را تا حد یک ناظر شهرداری پایین آورده است.
تصور عمومی و باور غلطی که از مسئله مدیریت شهری در ایران وجود دارد آن را محدود به مدیریت شهرداری نموده است در حالی که مسئله مدیریت شهری مسئله‌ای فراتر از امور شهرداری و شامل کلیه مسائل مربوط به یک شهر اعم از گسترش کالبدی، توسعه فضای سبز، امکانات رفاهی و تفریحی و سایر موارد مربوط به یک شهر می شود؛ هرچند که عملکرد شوراهای شهری در چند سال گذشته بر این تصور غلط دامن زده است.



تاريخ : پنجشنبه ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ | 23:23 | نویسنده : پویا عاشوری |
لطفاً از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
««« صفحه بندی مطالب »»»
<< مطالب جدیدتر        


.: Website E l m e S h a h r:.