شهرسازان نوین (NGO)

ارائه دهنده خدمات نوین: جغرافیا، شهرسازی، عمران، معماری، نقشه برداری

شهرسازان نوین (NGO)

پویا عاشوری
شهرسازان نوین (NGO) ارائه دهنده خدمات نوین: جغرافیا، شهرسازی، عمران، معماری، نقشه برداری

مقایسه اسکلت بتنی و اسکلت فلزی در ساختمان

"مقایسه اسکلت بتنی و اسکلت فلزی در ساختمان"
 
سوالی که برای اکثر کارفرمایان به وجود می آید این است که کدام سیستم باربر را برای سازه خود انتخاب و اجرا نمایند.

 در اینجا سعی می کنیم تفاوت این دو سیستم را به طور مختصر در چند حوزه بررسی و به صورت ساده بیان کنیم:


 🈵 مقاومت در برابر زلزله

معمولا این باور غلط وجود دارد که ساختمان اسکلت فلزی در برابر زلزله مقاوم تر است و یا برعکس.
این ایده اصولا اشتباه است بدین صورت که هم سیستم بتنی و هم سیستم فلزی را می توان برای مقاومت های مختلف طراحی نمود که هر دو نیز به صورت مورد نظر در زلزله عمل کنند.

 در حقیقت عامل مهم طراحی صحیح سازه است. البته لازم به ذکر است که سیستم های اسکلت بتنی به دلیل افزایش وزن سازه، در زلزله، نیروی بیشتری را متحمل می شوند.


🈯 طول عمر

این واقعیت وجود دارد که سازه های بتنی دارای عمر طراحی هستند بدین مفهوم که یک سازه بتنی برای عمری معین طراحی می شود گرچه این عمر 50 یا 60 سال باشد. بتن با گذشت عمر دچار افت و خزش می شود که نهایتا باعث تاثیر منفی در عملکرد سازه هنگام وقوع زلزله می شود. اما در سازه فلزی مشکل افت مقاومت با افزایش عمر وجود ندارد که این یک مزیت برای اسکلت فلزی محسوب می شود.


🈳 ارزش اسقاط

معمولا در ساخت و سازهای رایج در کشور به مسئله اسقاط سازه کمتر توجه می شود بدین مفهوم که در زمان تخریب سازه ساختمان های فلزی دارای ارزش اسقاط به مراتب بالاتر و هزینه تخریب کمتر می باشند. که این نیز می تواند یک مزیت برای اسکلت فلزی محسوب شود.


🈺 مقاومت در برابر آتش سوزی

مقاومت فولاد در آتش سوزی پائین می باشد بدین صورت که با گرم شدن مقاومت خود را از دست می دهد در صورتی که اسکلت بتنی مقاومت به مراتب بیشتری در برابر آتش از خود نشان می دهد. البته لازم به ذکر است با ایجاد تمهیداتی در سازه فلزی که بعضا هزینه بر نیز می باشند می توان مقاومت آن در برابر آتش را افزایش داد. بنابراین مقاومت بیشتر اسکلت بتنی در آتش سوزی به عنوان یک مزیت قلمداد می گردد.


✅ سهولت در اجرا

مطلب مهم در انتخاب سیستم سازه باربر فلزی و یا بتنی امکانات اجرای سازه در زمان ساخت است. اسکلت فلزی به علت حساسیت در عملیات برش کاری، جوش کاری و حمل و نصب، تخصص و دقت بیشتری را نسبت به اجرای اسکلت بتنی می طلبد. بنابراین باید پذیرفت که اجرای سازه بتنی نسبت به سازه فلزی نیاز به تخصص و مهارت و نظارت و کنترل کمتری دارد و با توجه به وضع موجود کشور ما این یک مزیت برای سازه بتنی محسوب می شود.


🅾 هزینه ساخت

فولاد استفاده شده در ساخت یک سازه فولادی دارای یک مقاومت مشخص در صورت طراحی صحیح، نسبت به مقدار فولاد استفاده شده در سازه بتنی دارای همان مقدار مقاومت، معمولا در حدود 30 درصد بیشتر می باشد. از این رو هزینه اجرای اسکلت فلزی بالاتر می باشد. بنابراین کافرمایانی که به دنبال کاهش هزینه در ساخت هستند اسکلت بتنی گزینه مناسب تری می باشد.


♍ زمان اجرا

سازه های فلزی به دلیل اجرای همزمان طبقات از سرعت پیشرفت بیشتری نسبت به سازه های بتنی برخوردار می باشند. همچنین در صورت ساخت اسکلت فلزی در کارخانه مدت زمان اجرا به صورت بیشتری نیز کاهش می یابد. اما در اسکلت بتنی با توجه به اجرای هر طبقه بعد از طبقه زیرین و همچنین رعایت زمان گیرش اولیه بتن سرعت پیشرفت به مراتب کمتر می باشد. همچنین سرعت بالا در اجرای سازه فلزی باعث کاهش هزینه های بالاسری و زمان بهره برداری پروژه می گردد که باعث جبران بخشی از هزینه گرانتر ساخت می باشد.


♻  تامین هزینه ساخت

برای آن دسته از کارفرمایانی که مایلند هزینه پروژه را به صورت خرد تر و با توجه به پیشرفت پروژه پرداخت کنند اسکلت بتنی گزینه مناسب تری خواهد بود. اما با توجه به اینکه عمده هزینه اجرای سازه فلزی هزینه خرید آهن خام مورد نیاز است مقدار بیشتری نقدینگی باید در شروع پروژه هزینه گردد. همچنین با توجه به این که در کشور ما پرداخت وام مسکن پس از تکمیل سقف طبقات پرداخت می گردد در سازه های بتنی می توان پس از اتمام هر سقف نسبت به دریافت وام اقدام و به پروژه تزریق نمود که این یک مزیت برای اسکلت بتنی محسوب می گردد.


🈵 معماری

ستون های فلزی به خصوص در ساختمان های بلند در طبقات پائینی دارای ابعاد کوچک تری می باشند و به دلیل قرار گرفتن پارکینگ در طبقات زیرین این یک مزیت محسوب می شود. همچنین در بناهای متداول، سازه های فولادی دارای محدودیت کمتری نسبت به سازه بتنی در طراحی می باشند مانند فاصله ستون ها و دهانه ها. از این رو اسکلت فلزی امکان سازه های خاص را فراهم می کند.


موضوعات مرتبط: ساختمان

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ | 23:43 | نویسنده : پویا عاشوری |

بر ساختمان

« بر ساختمان »
 عبارت است از امتداد ساختمان که در راستای ساختمان های دیگر در کنار کوچه - میلان و یا خیابان ساخته می شود.
گاهی در بافت های قدیمی تر « بر » ساختمان طبق اصول شهرسازی جدید،اصلاحی داشته و عقب نشینی می کند که اجرای« بر» ساختمان سازی باید دقیقا رعایت شود.
وقتی ساختمانی ، همجوار زمین مورد نظر نباشد، این «بر» می تواند از محور خیابان ، تیرهای چراغ برق ویا تیرهای تلگراف وحتی ساختمان ی دور با متر کشی ، یا روش اصولی فاصله خوانی توسط دوربین و «فاصله یاب» پیدا شود. در مواردی که این محور به دست نیاید از محور شمال و جنوب مغناطیسی روی نقشه های جغرافیایی و راضی شهری (که بلوک بندی ها تحت زاویه با این محور مشخص است ) می توان «بر» ساختمان مورد نظر را از بلوک مشخص بدست آورد.

میلان: 
عرض معبر،وقتی از عرض کوچه پهن بیشتر و از عرض خیابان کمتر باشد میلان گفته می شود.
 میلانکشی در شهرسازی از نوعی شطرنج بندی کاملا یکنواخت برای شهرسازی های جدید استفاده می شود.
معمولا شطرنج بندی شهری در برخی از شهرهای استان خراسان انجام شده است.
به طوری که اگر از فراز آسمان و از درون هواپیما به ساختمان های شهری نظاره شود، تمام معابر گفته شده میلان در محورهای افقی و عمودی ، دقیقا در یک راستا، بدون انحنا و پیچ و خم و شکستگی

«کف »:
در اراضی شهری کف ساختمان از سطح کوچه - میلان - خیابان مشخص شده و از مبنای آن ، کف طبقه هم کف و سپس کف تا تمام شده ی طبقات معلوم می شود، اما در مواردی که کوچه و خیابانی نباشد، به وسیله ی کد گذاری روی نقشه های جغرافیایی (که مبنای آن از سطح دریاست)، با توجه به سطحی از نقطه « مبدایی به نام بنچ مارک » تعیین شده که از این مبدا «کف» مورد نظر تعیین می شود،معمولا کف سازی طبقه هم کف ساختمان بلند تر از سطح زمین طبیعی انتخاب خواهد شد که این بلندی کف ،به خاطر عدم آب گرفتگی در اثر آب باران و برف و مواردی دیگر مانند سیل آب می باشد.


موضوعات مرتبط: ساختمان

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ | 23:41 | نویسنده : پویا عاشوری |

مدیریت پروژه دو سطح دارد

مدیریت پروژه دو سطح دارد

 

۱ - سطح عملیاتی
۲ - سطح استراتژیک و سازمانی

تعریف مدیریت پروژه :

مدیریت پروژه سازمانی :

 

🎬 مدیریت پروژه سازمانی

آهنگ رو به رشد تغییرات، در کنار پیچیدگی رو به افزایش اقتصاد و رقابت جهانی، مدیران اجرایی را ناگزیر از باز آزمایی استراتژی‌های خود، برای برآوردن انتظارات ذی‌نفعان و محقق ساختن نیازهای بازار نموده است.

این بازنگری در استراتژی، نیازمند تمرکز بر توسعه‌ی محصول، بهبود اثربخشی عملیاتی و گسترش ارائه خدمات به مشتری است.

مدیریت پروژه سازمانی، چارچوبی برای اجرای استراتژی که از مدیریت پورتفولیو، طرح و پروژه و همچنین مدیریت سازمانی با ارائه راهکارهای مربوطه، امکان دستیابی به استراتژی سازمانی را به‌گونه‌ای منظم و قابل پیش‌بینی فراهم می‌کند تا منجر به ایجاد عملکرد بهتر، نتایج بهتر و همچنین ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار بشود.

مدیریت پروژه سازمانی به یکپارچه‌سازی موارد زیر می‌پردازد :

🌏دانش
(در خصوص فرایندهای پروژه، طرح و پورتفولیو)

🌏استراتژی سازمانی
(مأموریت ، چشم‌انداز ، اهداف و آرمان‌ها )

🌏کارکنان
(برخورداری از منابع شایسته )

🌏فرایندها
(پیاده‌سازی مراحل بهبود فرایند)

توجه به این نکته لازم است که واژه «سازمان» لزوماً به تمامیت یک شرکت، نمایندگی، انجمن یا جامعه برنمی‌گردد بلکه این عبارت می‌تواند به واحدهای کسب‌وکار، گروه‌های وظیفه‌ای، ادارات یا زیرگروه‌هایی در قالب یک کلیت اشاره داشته باشد.

درحالی‌که می‌توانیم ماهیت هرکدام از پروژه‌ها را تاکتیکی تصور کنیم

اما بنا به تعریف، ماهیت مدیریت پروژه‌ی سازمانی، استراتژیک است مدیریت پروژه سازمانی که برگرفته از استراتژی است ، اطمینان حاصل می‌کند که پورتفولیو، مجموعه‌ای از پروژه‌ها و یا طرح‌ها را که مزایا و تصمیم‌های مرتبط باارزش مناسب را برای سازمان به دنبال می‌آورند، با همدیگر هم‌راستا می‌کند.

مدیریت پروژه سازمانی، پروژه‌ها، طرح‌ها و پورتفولیوی هر سازمان را با استراتژی کسب‌وکار آن سازمان، مرتبط می‌کند.


موضوعات مرتبط: مدیریت پروژه و ساخت

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ | 23:39 | نویسنده : پویا عاشوری |

ضوابط شهرسازی و معماری جهت ترسیم نقشه ها

ضوابط شهرسازی و معماری جهت ترسیم نقشه ها (شهرداری )
(البته اساس کار در هر شهر ضوابط شهرسازی و معماری طرح جامع و تفصیلی هر شهر میباشد)
جهت قرارگیری یک پارکینگ حداقل فاصله مفید دهانه ستونها 2.5 مترمیباشد

قرارگیری دو پارکینگ کنار هم حداقل دهانه مفید 4.5 متر

قرارگیری سه پارکینگ کنار هم حداقل دهانه مفید 6.80 متر

طول مورد نیاز جهت پارکینگ 5 متر

حداقل فضای یک پارکینگ 2.5*5 متر

شعاع گردش یا طول مورد نظر جهت مانورخودرو 4.5 مترمیباشد.

حداقل عرض درب ورودی پارکینگ 3 متر

عرض رمپ یکطرفه 3 متر و دوطرفه 5 متر

عرض رمپ قوسی یکطرفه 3.65 متر و دوطرفه 7 متر

شیب رمپ پارکینگ 15 درصد میباشد
 واحدهای مسکونی به مساحت 200 مترمربع به بالا به دوواحدپارکینگ نیاز دارد.
حداکثر ارتفاع مفید واحد مسکونی2.80 متر میباشد.

حداکثر ارتفاع مفیدپارکینگ 2.40 مترمیباشد
حداکثر ارتفاع مفید پیلوت 2.40 متر
حداکثر ارتفاع مفیدزیرزمین 2.4 متر
ارتفاع جانپناه: 110سانتیمتر
فاصله نرده های راه پله 10سانتیمتر
حداکثر ارتفاع مفید واحد تجاری 4.50 متر و با احتساب نیم طبقه 6.00متر
حداقل ارتفاع مفید ورودی پارکینگ 2.0 متر
ارتفاع مفید خرپشته 2.40متر
حداقل عرض حیاط خلوت 3.0متر مجاز میباشد
درساختمانهای باکاربری مختلط با مسکونی تفکیک پارکینگ مسکونی باسایر کاربریها الزامی است.

قطعات دارای بر بیش از20 متر درمجاورت معبر، مجاز به ایجاد دو ورودی -خروجی میباشند.

شعاع گردش رمپ قوسی شکل از محور رمپ حداقل 6.50متر میباشد
محل استقراربنا در املاک شمالی وجنوبی درمحدوده 60درصد شمال قطعه مجاز میباشد به جز قطعاتی که جانمایی آنها قبلآ تعیین شده (برابر برگه های واگذاری) که توسط شهرداری اعلام میگردد.
دراملاک شرقی غربی استقراربنا در محدوده 60درصد غرب قطعه مجاز است.

درزمینهای باکاربری مسکونی درنظر گرفتن اختلاف ارتفاع ازکدارتفاعی صفرصفر تا روی سقف زیرزمین تا حداکثر 120cmمجاز است وبرای کاربری تجاری این اندازه به20cm کاهش میابد.

حداقل مساحت واحد تجاری 22.5مترمربع وحداقل پهنا 3.6متر میباشد.

حداکثر میزان نیم طبقه تجاری 50درصد مساحت واحدتجاری میباشد
حداقل مساحت واحد مسکونی 75مترمربع میباشد.

مساحت مجاز جهت انباری تجاری برابربا 50درصد مساحت واحد تجاری میباشد.

حداقل عرض مفید راهروها درواحدهای مسکونی 110cmمیباشد.


موضوعات مرتبط: برنامه ریزی مسکن ، ساختمان

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ | 23:37 | نویسنده : پویا عاشوری |

سیستم حمل و نقل هایپرلوپ

"سیستم حمل و نقل هایپرلوپ"

مهندسان در کالیفرنیا قصد دارند تا چند هفته آینده، ساخت مسیر آزمایشی ۱۵۰ میلیون دلاری سیستم حمل‌ و نقل ‌هایپرلوپ را آغاز کنند که مسافران را از میان یک لوله بدون هوا با سرعت صوت حمل می‌کند.

به گزارش ایسنا، هنگامی که در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار الون ماسک ایده ساخت‌هایپرلوپ را مطرح کرد، آن را به عنوان اختراعی عجیب و غیرقابل اجرا تلقی کردند که هیچگاه کار نخواهد کرد.

 اما در حال حاضر سرمایه‌گذاری برای ساخت این نوع سیستم حمل‌و‌نقل مهیا شده است و می‌توانیم به زودی شاهد راه‌اندازی نمونه آزمایشی آن در کالیفرنیا باشیم.

اولین مسیر آزمایشی فناوری حمل‌ونقل‌هایپرلوپ (‏HTT‏) با طول هشت کیلومتر در عرض چند هفته آینده در کالیفرنیا ساخته خواهد شد.

طراحان این فناوری در نظر دارند ۱۰ میلیون نفر از این مسیر آزمایشی اولیه که در دره ‏Quay‏ واقع است، استفاده کنند.

اما فرآیند ساخت‌و‌ساز آن به تنهایی دو سال‌و‌نیم به طول خواهد انجامید.

به گفته الون ماسک، سرانجام‌هایپرلوپ می‌تواند مسیر ۶۱۰ کیلومتری لس‌آنجلس به سانفرانسیسکو را در عرض ۳۰ دقیقه طی کند و مسافران را دو برابر سریعتر از هواپیما به مقصدشان برساند.

هایپرلوپ روشی پیشنهادی برای انتقال مسافران بین دو مکان با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

در این سیستم یک لوله طولانی وجود دارد که با تخلیه هوا در آن خلا ایجاد می‌شود.

این لوله را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در هوا معلق باشد و از زلزله و یا شرایط بد جوی محافظت شود.

مسافران به صورت انفرادی یا گروهی در جایگاهی قرار می‌گیرند و سپس به کمک آهنرباهای بزرگی بالا برده می‌شوند تا در کپسول‌هایی قرار گیرند.

هرکپسول به اندازه شش تا هشت مسافر جا دارد و در عرض ۳۰ ثانیه مسافران پیاده و سوار خواهند شد.

هزینه هر نفر به ازای یک مسیر حدود ۲۰ دلار است.


موضوعات مرتبط: مهندسی خطوط راه آهن

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ | 23:31 | نویسنده : پویا عاشوری |

پارکینگ های خورشیدی

"پارکینگ های خورشیدی"

انرژی خورشیدی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اکنون ممکن است محققان به بهترین راه برای تولید انرژی خورشیدی ارزان قیمت از طریق نصب پنل های خورشیدی روی سقف پارکینگ های عمومی دست پیدا کرده باشند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از واشنگتن پست هواداران انرژی خورشیدی، توجه خود را به سقف پارکینگ های عمومی در ایالات متحده به‌عنوان بهترین مکان برای نصب صفحات عظیم خورشیدی معطوف کرده‌اند.

 دلیل این توجه کاملاً ساده و قابل درک است; پارکینگ‌ها هم اکنون نیز بخش بزرگی از چشم انداز شهرها را به خود اختصاص داده‌اند و در وضعیت آب و هوایی گرم، حرارت بسیاری جذب می‌کنند که هیچ استفاده‌ی مفیدی از آن صورت نمی‌گیرد.

امروزه هزینه‌ی نصب سایه بان های خورشیدی در قیاس با نصب سقف در چند سال پیش ارزان تر تمام می‌شود.
 
با وجود تمام این مسائل، پتانسیل موجود در این راهکار بسیار خیره کننده است.

 برای نمونه، دانشگاه راتگرز هم اکنون از یک پارکینگ با سقف پنل خورشیدی برخوردار است که به تولید ۸ مگاوات نیرو می‌پردازد؛

 نیرویی که برای تأمین نیاز انرژی ۱۰۰۰ خانه کافی خواهد بود.


موضوعات مرتبط: محیط زیست

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ | 23:30 | نویسنده : پویا عاشوری |

خستگی تصمیم چیست؟

#تصمیم_گیری
#مدیریت
#خستگی

💠 #خستگی_تصمیم چیست؟
چگونه از آن در امان باشیم؟

🔹️ همان گونه که عضلات ما بعد از کار کردن زیاد خسته می شوند #مغز نیز بعد از تصمیم گیری های متعدد در طول روز، دچار خستگی می شود که به آن #خستگی_تصمیم می گویند

#Decision_fatigue

🔹️ما مدام در حال تصمیم گیری هستیم و با هر تصمیمی، یک قدم به "خستگی تصمیم" نزدیک می شویم هر چند همه تصمیم ها بزرگ و حیاتی نیستند ولی هر کدام شان، به سهم خود بخشی از انرژی مغزمان را می گیرند:
از انتخاب بین دو نوع خمیردندان برای مسواک صبحگاهی و تصمیم گیری درباره این که امروز چه بپوشم و انتخاب درجه حرارت بخاری یا کولر ماشین و انتخاب موسیقی برای شنیدن و برداشتن یک نوع پینر از قفسه پنیرهای سوپرمارکت تا تصمیم گیری درباره نحوه برخورد با خطای فرزند و انتخاب بین چند گزینه برای سرمایه گذاری و مهاجرت و... همه و همه #تصمیم_گیری هستند.

♦️نکته جالب توجه این که ما بعضی تصمیم گیری ها را عرفاً تصمیم گیری نمی دانیم
مثلاً برای بالا رفتن از یک برج که دارای سه آسانسور است وقتی دکمه یکی از آنها را می فشاریم در واقع تصمیم گرفته ایم هر چند که آن را در زمره تصمیمات روزانه نیاوریم
افرادی که کار و زندگی شان به گونه ای است که باید مدام تصمیم بگیرند بیش از بقیه در معرض خستگی تصمیم قرار دارند
در یک #تحقیق در آمریکا، تعدادی #قاضی که باید درباره عفو زندانیان تصمیم گیری می کردند مورد بررسی قرار گرفتند مشخص شد که آنها در ابتدای روز، پرونده ها را بهتر بررسی می کنند و افراد بیشتری را مشمول #عفو می دانند ولی هر چه به پایان روز نزدیک می شوند
افراد کمتری را عفو می کنند
پرونده ها کما بیش یکسان بودند و قضات نیز ثابت
آنچه در ساعات پایانی روز تغییر کرده بود پدیدار شدن حالت #خستگی_تصمیم بود که هنگام صبح وجود نداشت

🔹رولف دوبلی در کتاب "هنر خوب زندگی کردن" می گوید:
وقتی #مغز به خاطر تصمیم گیری های متعدد خسته می شود معمولاً سر راست ترین تصمیمات را می گیرد که عمدتاً هم بدترین است

🔹️چه کنیم که دچار تصمیم گیری اشتباه هنگام خستگی تصمیم نشویم؟

۱- وقتی از #مارک_زاکر_برگ بنیانگذار و مدیر #فیس_بوک پرسیدند چرا همیشه یک نوع تی شرت می پوشی پاسخ داد:
نمی خواهم هر روز صبح درگیر تصمیم گیری درباره این که کدام لباس را بپوشم شوم
او با این کار در واقع، یکی از تصمیمات صبحگاهی اش را حذف و #انرژی آن را برای تصمیم گیری های مهم تر کاری، ذخیره می کند
خانم #آنگلا_مرکل صدر اعظم آلمان هم از این روش استفاده می کند و اکثراً یک نوع لباس می پوشد #استیو_جابز نیز همین گونه بود.

🔹️برای این که خستگی تصمیم دیرتر رخ بدهد تا حد امکان خود را در معرض تصمیم گیری های کم اهمیت قرار ندهیم
راهش این است که درباره برخی چیزها، یک تصمیم ثابت بگیریم
به عنوان مثال، به جای این که هر روز تصمیم بگیریم امروز چه غذایی درست کنیم
یک برنامه هفتگی یا ماهانه تدوین کنیم و از قید #تصمیمات_روزمره خلاص شویم و #انرژی مغزمان را ذخیره کنیم

🔹️یا یک #مدیر می تواند جلسات خود را فقط در روزهای چهارشنبه برگزار کند و هر که از او وقت بخواهد به جای این که فکر کند و درباره زمان جلسه با او #تصمیم بگیرد روز چهارشنبه را با او وعده کند یا یک پدر روز خاصی را در هفته، برای بیرون بردن بچه ها در نظر بگیرد
هر کسی می تواند به فراخور زندگی اش، چند مورد را مشمول یک تصمیم واحد کند و از تصمیم گیری های متعدد راحت شود

۲- تصمیمات #مهم را #صبح بگیریم
یادمان باشد که هر چه از روز می گذرد به "خستگی تصمیم" بیشتر نزدیک می شویم

۳- وقتی گزینه های قابل انتخاب برای تصمیم گیری زیادتر باشد "خستگی تصمیم" نیز بیشتر می شود
اگر برای خرید کاغذ دیواری به خیابانی که بورس کاغذ دیواری است برویم، در دهها فروشگاه، صدها طرح می بینیم و تعدد گزینه ها ما را سردرگم می کند
در واقع ما بعد از دیدن دهها طرح اولیه، دچار خستگی تصمیم می شویم و بعد از مدتی یکی از طرح ها را نه از سر شوق و علاقه که به خاطر خستگی تصمیم و گریز از ادامه این روند انتخاب می کنیم 

🔹️یکی از راه های مواجهه منطقی با تعدد گزینه ها، این است که به جای آن که مثلاً ۱۲ گزینه را یک جا بررسی کنیم و به یکی برسیم آنها را به چند گروه کوچک تر تقسیم کنیم و سه تا سه تا بررسی کنیم تا به انتخاب نهایی برسیم

۴- وقتی دچار خستگی تصمیم هستیم تصمیم نگیریم فرصتی به مغز دهیم تا خود را بازسازی کند
کمی #استراحت و خوردن اندکی غذا که گلوکز مغز را تأمین کند می تواند خستگی تصمیم را کاهش دهد
نیم ساعت #خواب در وسط روز، می تواند در جلوگیری از خستگی تصمیم مؤثر باشد


موضوعات مرتبط: مدیریت شهری

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ | 23:27 | نویسنده : پویا عاشوری |
لطفاً از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
««« صفحه بندی مطالب »»»
<< مطالب جدیدتر         مطالب قدیمی‌تر >>


.: Website E l m e S h a h r:.